1.5.7. Objekt#

Forutsetninger og læringsmål#

I kolonnerammeverket.

Det følgende er relevant for MA302, men bare i kanten av MA101 og MA102.

Introduksjon#

Objektene er alt vi snakker om, f.eks. tall og uttrykk.

Noen objekter er konkrete tall (f.eks. 2 eller 1.618). Andre er generelle (f.eks. x + 2). Objekt kan også være mye annet rart — egentlig alt vi snakker om.

Diskursuniverset, 𝔻?
Vi kunne også snakke om tilsvarende utenfor matematikken. Objekter som planeter, elver eller elever.

Matematiske objekt blir omhandlet i aritmetikken og i algebraen.

Eksempler#

  • Heltall, relle tall

  • Uttrykk: 2 + 3, 2×3

  • Generelle uttrykk: \(2 + x\), \(a + b^2\), \(f(x)\)

  • Tallrekker / vektorer

  • Mengder

  • Aritmetiske strukturer: Ringer, grupper

  • I programmeringsspråk: Alle slags verdier

  • Utenfor matematikken: “alt mulig”: Planeter, elever, …

Representasjoner#

Må representeres. Bør representeres grafisk.

De viktigste representasjonene er:

  • Småstein / fliser, se f.eks. multiplikasjon

  • Tall-linje / koordinatsystem

Algoritmer#

Aspekt av variable#

En variabel er som et generelt objekt. Det kan forståes som (Küchemann, 1978)

  • Et ukjent tall

  • Et hvilket som helst tall

  • Mengden av alle muligheter.

Se også om aspekter av variable.

Læring#