Variable#

Læringsmål#

Du skal kunne

  • Se for deg når vi kan bruke variable til å modellere virkeligheten

  • Sette en variabels verdi

  • Bruke en variabels verdi

Vi forutsetter at du har et Jupyter-dokument å jobbe i. Lag gjerne mange fine markdownceller med forklaringer på hva du gjør!

Introduksjon#

En variabel er et sted vi kan lagre en verdi.

En variabel modellerer en verdi i verden (eller i vårt hode).

En variabel kan ha verdier av en type. De mest aktuelle for oss er tallverdier (som int og float i Python) og tekster (String i Python).

Representasjoner#

Eske#

../../../_images/Malaysia-Rectangular-Kraft-Box.jpg

Fig. 2.20 Variabel#

En variabel er et navn som peker på en verdi. Vi kan sammenlikne dette med en pappeske. Verdien (for eksempel 5) ligger oppi pappesken.

Når vi «setter en variabel til å ha en verdi», også kalt «tilordner en variabel en verdi» putter vi altså en verdi oppi esken. Da skriver vi for eksempel a = 5.

Når vi bruker verdien, også kalt «leser verdien», ser vi altså hva som er oppi esken. I følgende setning ser vi hva som ligger oppi a, legger til 2 og putter resultatet oppi b: b = a + 2.

Scratch#

../../../_images/scratchVariable.png

Fig. 2.21 Variabel#

../../../_images/scratchVariableUse.png

Fig. 2.22 Bruk av variabel#

I Scratch er variable oransje. Man kan lage egne variable. Man kan sette variables verdi, og bruke variable som verdier. Legg merke til at variable har runde ender; de kan altså settes inn overalt der vi har tallverdier.

../../../_images/scratchVariableStage.png

Fig. 2.23 Stage-området#

Variables verdi blir også vist i Stage-området (øvre høyre område).

Python#

I Python skriver vi altså variabelens navn. Om vi skriver variabelens navn til venstre for et likhetstegn putter vi vanligvis en ny verdi oppi variabelen; om vi skriver variabelens navn til høyre for et likhetstegn leser vi vanligvis variabelens verdi. Eksempel:

minVariabel = 1 # Dette betyr at variabelen "minVariabel" får verdien 1
minVariabel = 2 # variabelen får verdien 2 i stedet
print(minVariabel)
2

Excel#

En undervurdert funksjon i Excel er =let, som lar deg lage en lokal variabel i en formel.

Algoritmer#

Sette en variabels verdi =#

Vi kan sette en variabels verdi på denne måten (her heter variabelen minVariabel):

minVariabel = 2;
print(minVariabel);
minVariabel = 3;
print(minVariabel);
minVariabel = 4;
print("variabelen minVariabel har nå verdien " + str(minVariabel))
2
3
variabelen minVariabel har nå verdien 4

Legg merke til at likhetstegnet = i Python betyr «settes lik», mens tegnet i algebra betyr «er lik». I Python representerer tegnet altså at vi gjør noe med variabelens verdi, mens i algebra er det et utsagn om variabelen som kan være sant eller usant. (Senere skal vi se at vi kan skrive utsagn i Python også, men da bruker vi dobbelt likhetstegn ==; se om If.)

Tilsvarende gjelder i de fleste tekstbaserte programmeringsspråk; men noen bruker := i stedet for =.

Bruke en variabels verdi#

Vi har allerede brukt en variabels verdi da vi skrev print(minVariabel). Vi skal nå vise flere eksempel, med variablene a og b:

a = 2
b = a + 3
print("a =", a)
print("b =", b)
a = 2
b = 5

Variabel i programmering og algebra#

En variabel i programmering har likheter med variabel i algebra. Samtidig er de grunnleggende forskjellige: En variabel i programmering kan skifte verdi, mens den i algebra har samme verdi hele tida.

Datatyper#

Senere skal vi snakke om at variable kan ha forskjellige datatyper, for eksempel int (heltall) og String (bokstavrekker/tekst).