÷ Dividere brøker#

Forutsetninger og læringsmål#

Læringsmål#

Du skal dividere to brøker

Introduksjon#

Divisjon#

Hva er ⅔÷⅕?

Slike regnestykker kan oppleves vanskelig. Man kan oppleve om målet er at elever skal forstå dette ordentlig, om de bare skal ha en formel de kan bruke til å løse regnestykker eller om de ikke trenger å mestre slike regnestykker. Uansett er det nødvendig å være stø på en hel del inni-algoritmer (blant annet multiplikasjon) før eleven (og du) begynner med dette.

Representasjoner#

Regnefortellinger #

Bruker vi delingsdivisjon, kan det være vanskelig å finne regnefortellinger for dette. Om vi bruker målingsdivisjon, derimot, går det greiere: Du har to tredels liter julebrus. Det skal fordeles på flasker som tar ⅕ liter. Hvor mange flasker? Vi aner kanskje at svaret må være rundt tre flasker, og kan sjekke det ved å observere at tre flasker tar 3/5 liter.

Utregning i flisalgoritmen#

Divisjonsalgoritmene vi har brukt tidligere fungerer fortsatt. Riktignok mener noe at de følgende representasjonene er vanskelig å forstå.

Med målingsdivisjon av 2/15 og 2/3 plasserer vi dividend og divisor til venstre, så kommer kvotienten ut til høyre: .
Skal vi dele 2/3 på 1/5, blir altså julebrusen plassert øverst til venstre, og skal fordeles på en flaske som er nederst til venstre. Brusen blir “skvist” oppover i en trang søyle: . “Oppover” betyr nå “antall flasker”. Svaret kommer ut til høyre: Ti tredeler. Dividend-området øverst til venstre inneholder nå ti femten-deler: Hvorfor det?

Med delingsdivisjon av 2/15 og 2/3 plasserer vi dividend og divisor øverst, så kommer kvotienten ut nederst: .
Skal vi dele 2/3 på 1/5 blir de 2/3 nå skvist bortover: . Svaret ser vi nederst.

Utregning i formler#

Divisjonsstykker som \(\frac{2}{3} ÷ \frac{4}{5}\) kan oppleves vanskelig. Vi skal bruke et triks: Om vi har et divisjonsstykke a÷b, kan vi multiplisere både dividend og divisor med samme tall. Dette er omtrent det samme som å “splitte” brøken a/b med n. Vi skal nå multiplisere både \(\frac{2}{3}\) og \(\frac{1}{5}\) med den omvendte brøken av den siste (altså \(\frac{5}{4}\)): Da vår vi \(\frac{5·2}{4·3} ÷ \frac{5·4}{4·5}\) som blir \(\frac{5·2}{4·3} ÷ \frac{20}{20}\) og \(\frac{5·2}{4·3} ÷ \textbf{1}\) og \(\frac{5·2}{4·3}\). Med dette trikset blir vi kvitt deletegnet, og divisoren blir kastet inn til divisoren opp ned!

Dette kan vi gjøre med alle brøker. Vi har at \(\overset{r\frac{a}{b}÷\frac{c}{d}}{\underset{r\frac{a}{b}·\frac{d}{c}}{↓}}\) eller mer generelt \(\overset{re÷\frac{c}{d}}{\underset{re·\frac{d}{c}}{↓}}\). Å pugge og bruke denne formelen er egentlig ganske lett, men om den introduseres for tidlig gir den lett forståelse som er basert på løsrevne regler og ikke representasjoner

Ord#

Formelspråk#

Småstein og fliser#

Algoritmer#

Utifra representasjoner#

Alle over gir opphav til algoritmer. Men lite praksis? Unntak følger:

Regnefortellinger#

Liter delt på halvlitersflasker

Formel: Snu den siste#

Didaktikk#

Formel. INstrumentell. FJernet fra forståelse. Lærer at de tikke kan forståes.

Er nå dette så viktig?