../../_images/iModel.png

Fig. 3.1 Modell fra spreadshirt.no (eller: Modell av modell på modell)#

3.4. Modellering#

3.4.1. Forutsetninger og læringsmål#

3.4.2. Introduksjon#

Anbefaling: Les sidene om modellering som tokant og modellering som trekant først.

Ordforklaring: Modell

Ordet modell kommer sannsynligvis fra modellus, senvariant av latin modulus, diminutiv (“liten-form”) av modus (mål, måte).

Vi skal snakke om to måter å se modellering på:

Modellering som “tokant”#

de Saussure snakket om en “signifier” og “signified”. Omtalt på egen side.

“Modellering som trekant”#

Peirce, Ogden&Richards og andre snakket om “semiotiske triangler”. Det finnes forskjellige varianter. Omtalt på egen side.

Metamodeller#

Modeller for modeller. F.eks. modeller for matematikk.

3.4.3. Representasjoner#

3.4.4. Algoritmer#

Modellering i matematikk-didaktisk tradisjon: Lære elever å modellere#

I matematikkdidaktikk er det vanlig å snakke om at elever skal lære å modellere virkeligheten. De skal da bruke matematiske formalismer. Noen forfattere bruker ordet “modellering” om å modellere med sin favoritt-formalisme, f.eks. likninger, funksjoner eller differensiallikninger.

Modellering i informatikk: Vi modellerer#

I informatikk er det svært vanlig å snakke om modellering. Da er det den profesjonelle (f.eks. en programmerer) som skal lage en modell (f.eks. en data) av virkeligheten. Et viktig språk er Universal Modeling Language.

Modellering i matematikk-didaktikk: Læreren modellerer matematikk#

Bør vi ikke lage en modell av matematiske strukturer?

  • Weingarden

  • Duval TODO