Inn#
Forutsetninger og læringsmål#
Du skal kunne lese inn informasjon fra brukeren og legge det i en variabel.
Introduksjon#

Fig. 2.24 Inn: Tastatur#
brukeren er noe annet enn programmereren (selv om noen ganger programmereren kan bruke og teste programmet selv).

Fig. 2.25 Inn: Øyesporing neurorelay.com#
Om vi ikke kunne lese informasjon fra brukeren måtte programmet gjøre det samme hver gang (om vi ikke hadde tilfeldighet eller annen innlesing i programmet, da). Det ville være ganske kjedelig. Innlesing i programmet er viktig. Innlesing gjør at programmet kan håndtere forskjellige situasjoner. Programmet blir mer generelt.
I forskjellige språk#
Python: input
#
For ut hadde vi funksjonen print()
. For inn har vi også en funksjon, nemlig input()
. Den kan ta et argument, men det viktigste er at den svarer/returnerer/får verdien som brukeren har skrevet inn. Hva tror du følgende program gjør?
navnet = input("Skriv navnet ditt!")
print("Du heter", navnet)
Datatyper: Tekster og tall#
Om du jobber med tall, kan du få problemer med datatyper. Vi skal snakke om dette seinere, men her er to eksempler:
tallTekst = input("Skriv et tall!")
tallVerdi = int(tallTekst)
print("Du skrev tallet " + str(tallVerdi))
int
og input
brukes ofte sammen, og puttes ofte inn i samme linje:
tallVerdi = int(input("Skriv et tall til!"))
Scratch: Ask() and wait
#

Fig. 2.26 card = input(‘Which card did you pick?’)#