Inn#

Forutsetninger og læringsmål#

Du skal kunne lese inn informasjon fra brukeren og legge det i en variabel.

Introduksjon#

../../../_images/keyboard.png

Fig. 2.24 Inn: Tastatur#

brukeren er noe annet enn programmereren (selv om noen ganger programmereren kan bruke og teste programmet selv).

../../../_images/eyeTracking.png

Fig. 2.25 Inn: Øyesporing neurorelay.com#

Om vi ikke kunne lese informasjon fra brukeren måtte programmet gjøre det samme hver gang (om vi ikke hadde tilfeldighet eller annen innlesing i programmet, da). Det ville være ganske kjedelig. Innlesing i programmet er viktig. Innlesing gjør at programmet kan håndtere forskjellige situasjoner. Programmet blir mer generelt.

I forskjellige språk#

Python: input#

For ut hadde vi funksjonen print(). For inn har vi også en funksjon, nemlig input(). Den kan ta et argument, men det viktigste er at den svarer/returnerer/får verdien som brukeren har skrevet inn. Hva tror du følgende program gjør?

navnet = input("Skriv navnet ditt!")
print("Du heter", navnet)

Datatyper: Tekster og tall#

Om du jobber med tall, kan du få problemer med datatyper. Vi skal snakke om dette seinere, men her er to eksempler:

tallTekst = input("Skriv et tall!")
tallVerdi = int(tallTekst)
print("Du skrev tallet " + str(tallVerdi))

int og input brukes ofte sammen, og puttes ofte inn i samme linje:

tallVerdi = int(input("Skriv et tall til!"))

Scratch: Ask() and wait#

Ask () and wait

../../../_images/scratchInput.png

Fig. 2.26 card = input(‘Which card did you pick?’)#