2.4.6. Roller i programmering#
Læringsmål#
Introduksjon#

Fig. 2.12 I denne figuren er brukeren på venstre og høyre side, mens programmereren styrer koden øverst#
I programmering er det viktig å skille mellom flere roller:
Programmereren, som skriver kode. Programmereren kan f.eks. skrive instruksjoner i Python.
Brukeren, som bruker programmet. Når programmet skriver ut skriver det til brukeren; når det leser inn leser det fra brukeren.
Programmereren kan selvfølgelig også bruke programmet selv, særlig når hun tester programmet. Hun da da inn i brukerens rolle.
Vi kan også snakke om andre roller, som tester, leder, kunde, spesifiserer — men det er ikke så viktig i skolesammenheng.
Hardware#

Fig. 2.13 Datamaskin (hardware).#
Mens koden kalles software, kalles fysiske maskiner hardware. Eksempler på hardware er selve datamaskinen, smart-telefoner, disker/lagringsenheter, tastatur og andre inn-enheter, skjerm og andre utenheter, kabler og mye annet.