To kategoriske parametre#
Forutsetninger og læringsmål#
Vi skal nå snakke om databehandling med to kategoriske parametre. Det er altså to ting vi måler per objekt eller per eksperiment.
Senere skal vi snakke spesielt om det som gjelder når parametrene er uavhengige og avhengige (betinget sannsynlighet)
QED 7.4s766 Sammensatte forsøk
Referanser#
: Sannsynlighet og spill intro
Læreplan #
TODO
Annet#
Introduksjon#
Eksempler#
Terningkast med to terninger#
Vi skal jobbe med kast med to terninger, og se hva de blir tilsammen. ⚂ og ⚃ blir tilsammen 7.
Hår- og skofarge#
Representasjoner#
Frekvenstabell og frekvensdiagram#


Resultatet er kanskje overraskende: Det ser ut til at oftere får resultater rundt 7. Hva skjer?
Hva er utfallsrommet her?#

En enklere måte å tenke på er å tolke terningene som her sin parameter. Da får vi at hvert utfall er et par av terningkast. Da blir {⚁, ⚃}, {⚂, ⚂} og {⚃, ⚁} forskjellige utfall. Alle tre gir hendelsen “tilsammen 6”. Det finnes da 36 utfall. De kan settes opp under hverandre. Vi ser at det utfallsrommet har seks utfall som gir tilsammen 7, men bare ett utfall som gir tilsammen 1.
Nedenfor skal også vi sette opp utfallsrommet som en krysstabell.


Krysstabell#

Representasjonen er i slekt med flisrepresentasjonen og har med multiplikasjon å gjøre. Vi kan tenke at utfallsrommet er todimensjonalt fordi vi har to parametre.
Representasjonen er også i slekt med Venn-diagram. Det blir tydeligere nedenfor når vi snakker om addisjonsloven.
QEDfig44s782
Krysstabell med frekvenser#

Fordeling / Stablet søyle / Kryssdiagram (fliser)#
TODO
En praktisk, ikke vanlig Bortover. Hele populasjonen. Nedover. Praktisk for regning med multiplikasjonsregelen
Begrep#
Digitale verkøty#
Algoritmer#
Lover#
Hvordan formidle#
Liselott har en del tanker her. Castro? Begynne med empirisk sannsynlighet?
Masse figurer, bruke representasjonsspråket
Talltyper#
Sannsynlighet som egen datatype?