Subtraksjon av algebraiske uttrykk#

Forutsetninger og læringsmål#

Introduksjon#

Representasjoner#

Algoritmer#

Å løse opp −()#

Skal vi ta bort en parentes, som i a(b+c), må vi ta bort hele parentesen. Vi må altså ta bort både b og c. Vi får abc.

Noen sier her at man “skifter fortegn inne i parentesen”. Det blir riktig, men det er ikke sikkert at denne huskereglen er så enkel å forstå.

Hvordan skal vi sjekke om dette er riktig? Vi kan tenke i representasjon: Om vi har en appelsin minus en pose som inneholder en banan og clementin (om vi kan se for oss negative poser, da) har vi en appelsin minus en banan minus en clementin.

Vi kan også sette inn som over. Vi velger nå {b7,c5}. Da får vi at a75a(7+5). Vi kan se at dette stemmer ved å regne ut: a2a(2) (som stemmer). Hadde vi “glemt å forandre fortegn inne i parentesen” ville vi fått a12a(2), som ikke stemmer.

Skal vi ta bort en parentes med noe negativt i, må vi bruke flere regler på en gang. a(bc) blir til abc som blir til ab+c. Det kan være bra for elevene å gjøre bare én ting om gangen i utregningen.

Det som først var en utregning i flere ledd (A(BC)ABCAB+C) kan nå kondenseres til én ny regel: AB+CA(BC).

Også her fungerer formelen om “når det står minus foran parentesen, må man skifte fortegn i parentesen”. Og også her gjelder det at dette fort kan bli en magisk meningsløs regel. Vi må lære eleven mening!

Aspekter#

Talltyper#

Læring#

Snu-språket?