Variable (forsmak)#
Introduksjon#
Vi vil introdusere variable nå. For elever kan det være fornuftig å introdusere dette seinere. Vi vil også utdype variabelbegrepet senere.
Vi har hittil snakket om tall. For eksempel har vi tallene og
. Med disse tallene får vi at summen av det første og andre (
) er lik summen av det andre og første (
) (summen er ). Det virker som at det tilsvarende må gjelde uansett hvilke tall vi snakker om: Summen av det første og andre tallet er lik summen av det andre og første. I småsteinrepresentasjonen kan vi jo flytte småsteinene rundt!
I stedet for \(2 + 3\) skal vi nå snakke om \(a + b\). \(a\) og \(b\) står for vilkårlige tall (hvilke som helst tall). \(a+b\) er alltid lik \(b+a\). \(a\) og \(b\) kalles variable. Vi kan se på dem som generelle tall.
Vi kan alltid gjøre \(a+b\) om til \(b+a\), for hvilke som helst tall. Dette skriver vi som \(\overset{a+b}{\underset{b+a}{↓}}\). Nedenfor skal vi kalle denne loven den kommutative loven for addisjon.
Seinere, i likninger, vil vi snakke om det som ikke egentlig er variable, men ukjente. Dette er en bokstav som vil vise seg å ha en spesiell verdi (f.eks. 3), bare at vi vet ikke verdien i utgangspunktet. Når vi “løser” likningen \(x - 1 = 4\) finner vi ut hvilken verdi variabelen har (og hadde hele tida): Det viser seg at \(x = 5\), altså \(x\) har verdien 5. Her viser det seg altså at det som så ut som et generelt tall viser seg å være et konkret tall likevel.
Representasjoner#
Representasjoner av variable#
Norsk#
På norsk kan “variabel” henge sammen med ord som “variere”, “hvasomhelst” eller “noe”.
Formelspråket#
I formelspråket representerer vi variable med bokstaver (som a, b, x, y, m eller n) eller ord (som alder). Enkeltbokstaver er raskest å skrive, men ord er ofte enklest å forstå og beholder nærheten til situasjonen. Vi burde kanskje oftere bruke beskrivende ord.
I kvalitetstypografi settes variable i kursiv. Enheter (som kg) settes derimot i normal skrift. Vi sier “høyden høyde er 170 cm” eller “l er lik 3 m”.
Fyrstikker: Esker#
Vi kan representere et heltall med et antall fyrstikker. Bildet til venstre kan kanskje bety 4 − 1?
I så fall kan en variabel representeres med en fyrstikkeske. Noen ganger kan en fyrstikkeske representere “hvilke som helst antall” fyrstikker, andre ganger et antall fyrstikker som er ukjent.
Småstein#
I våre tegninger skal vi representere variable som små bokser med “ukjent” lengde. Hver variabel får sin faste lengde og sin farge. Vi skal vanligvis bruke representasjonene
\(a\) |
|
\(b\) |
|
\(x\) |
|
\(y\) |
|
\(m\) |
|
\(n\) |
Lengdene betyr ikke at variablene har fast, kjent verdi, men tvert imot at de varierer.
Mye tankearbeid for et enkelt regnestykke! Kanskje det kan hjelpe oss å forstå hvorfor intelligente småbarn kan synes noe så “lett” er vanskelig. Det er vanskelig å holde styr på alt dette!
4 + 3 blir .
5 + 4 blir .
5 + 1 blir (det er mulig du nå brukte en litt justert algoritme vi skal beskrive nedenfor).
Aspekter#
Vi skal senere drøfte variable mer utfyllende i algebra.
Merk også at variable i matematikk er noe annet enn variable i Python.