👩🏫 Henvisning til autoriteter#
Forutsetninger og læringsmål#
Læreplanen#
Kritisk tenking er en viktig del av LK20s verdigrunnlag. Dette gjenspeiler at kritisk tenking er viktig i vår kultur — og at det etter manges mening er viktig i vårt samfunns teknologiske utvikling (se f.eks. Ludvigsenutvalget). Kritisk tenking har også alltid vært viktig i vitenskap. Kritisk tenking er altså ikke bare viktig i matematikk, men i alle fag.
Introduksjon#
Henvisning til autoriteter er f.eks.
Det står i boka/en artikkel/Wikipedia at…
Læreren har sagt at…
Vi har alltid trodd at…
Regjeringen sier at…
Alle sier at…
Gud sier at…
Brannfakler:
I vitenskapen gjør man dette hele tida, f.eks. ved articleReference, og man skal gjøre det hele tida.
Dette er helt nødvendig for å overleve.
Evolusjonen tvinger oss til dette.
Radikal konstruktivisme baserer seg på sett og vis på at man skal gjøre dette — i den grad det lønner seg.
Alle andre i verden gjør dette hele tida — det er bare i Norge vi tenker fritt.
Henvise til autoriteter#
Dette blir selvfølgelig ikke regnet som fullgod argumentasjon. Likevel er det nyttig.
Representasjoner#
Algoritmer#
Vise elever at referanse til autoriteter ikke holder#
Anbefaling:
Start med NDLA for lærere om kritisk tenking
Google flere kilder