Én kontinuerlig parameter#

Forutsetninger og læringsmål#

Vi forutsetter eksemplene, begrepene og representasjoner fra TODO.

Vi vil foreløpig bare forholde oss til eksperiment hvor hvert utfall har bare én parameter. Vi måler altså én ting ved hert objekt/eksperiment.

Nå er parameteren kontinuerlig (f.eks. høyde). Det vil si at vi kan ordne og summere variabelen. Dermed kan vi for eksempel ta gjennomsnitt.

Referanser#

  • : Sannsynlighet og spill intro

Læreplan #

  • Merk “hensiktsmessige”

Annet#

Introduksjon#

Eksempler#

Fordeling av tilfeldige data

En tilfeldig populasjon hadde 27 objekter. Vi målte parameteren flyvetid. Fordelingen av flyvetider (gruppert i hele) er vist i figuren; maksimal flyvetid er 15.

Gjennomsnittlig flyvetid er 8.93; median flyvetid er 9.435. Første kvartil er 7.6 og tredje er 11.6; kvartilbredden er altså 4.0. Typetallene er 10 og 11.

Representasjoner#

Tabell#

På tall-linje#

Frekvensdiagram#

Vist over, under eksempel

Kumulativt diagram#

Fordeling av de samme dataene, kumulativt

Ikke så vanlig i skolen, men nyttig ellers.

Samme horisontale akse som frekvensdiagram. Men vertikal akse er nå hvor mange observasjoner som er mindre enn eller lik denne.

Excel#

Det viktigste herfra er at det finnes funksjoner for slike ting. Dere må kunne finne dem. Se gjerne over liste av funksjoner.

=Average, =Median, =mode.mult

Se også QED 6.2 “Diagram i regneark”

GeoGebra#

Mean, Median, Mode https://wiki.geogebra.org/en/Statistics_Commands

Begrep#

Fordeling#

sources/410statistics/images/static/ejemplo-grafico-percentil-800x535.png

Fordeling#

“Altura” betyr høyde på portugisisk.

Normalfordeling#

En fordeling med estimert normalfordeling (grønn)
"Gauss-kurve": QED 6.3.3 s.719.
Tilsvarende data tegnet kumulativt
Tegner vi en normalfordelingskurve kumulativt, får vi en karakteristisk "S-kurve"

Sentralmål#

Illustrasjon: https://www.geogebra.org/m/qd7tr6Pr

Se QED 6.2 Sentralmål s703

Gjennomsnitt#

Summen av alle delt på antallet.

Median#

Den midterste observasjonen

Typetall#

Typetall blir av noen regnet som et sentralmål, selv om typetallet ikke trenger å være sentralt.

Prosentil (persentil)#

“Altura” betyr høyde på portugisisk.
Dette kalles vanligvis *persentil*, men jeg synes *prosentil* er mer norsk.

Vi får n-prosentilen av en rekke ved å sortere rekka; så ser vi på stedet som er n prosent bortover på lista. Vi får da at n% av rekka er ≤ n-prosentilen, mens resten av rekka er større. Denne definisjonen må justeres litt for å være nøyaktig når rekka har flere like tall.

25-prosentilen kalles 1. kvartil; 75-persentilen 3. kvartil. 50-persentilen er det samme som median.

Eksempel: I følge vekststudien i Bergen har norske tiårige jenter en 25-persentil-høyde på 136.5 cm. Det betyr at 75% av norske tiårige jenter er høyere enn dette. Se gjerne på den flotte figuren.

Spredningsmål#

Variasjonsbredde#

Største minus minste. Største forskjell. Sjelden brukbar til så mye.

QED 6.3.1 s.712

Kvartilbredde#

  1. kvartil minus 1. Mye tryggere mål! Mer robust mot tilfeldigheter.

Standardavvik#

Standard feil#

Algoritmer#

Lover#

Hvordan formidler#

Talltyper#