3.5. Generalitet#
3.5.1. Forutsetninger og læringsmål#
(Lannin, 2005) Generalization and Justification. Peker til Dienes (1961)
(Mason, 1996) (Sowder & Harel, 1998) (Kaput, 1999)
3.5.2. Introduksjon#
Ordforklaring: Generell
Latin generalis, fra genus “type, slag, gruppe, opphav”, generisk, generere, og også foto-gen, gender, gener, kin, konge, kjønn
Intensjon og ekstensjon#
Ordet generell to betydninger, som to sider av samme mynt. De to sidene kalles eks-tensjon og in-tensjon:
Intensjon: Få egenskaper, liten beskrivelse
Ekstensjon: Mange eksempler, stort område
Vi har altså at liten intensjon gir stor ekstensjon og omvendt.
Generalitet og generert#
Det er vanlig at noe generelt har samme opphav (generert av det samme).
Måter å generalisere på#
Vi har egentlig to forskjellige former for at P er mer generelt enn Q:
Q er et element av P. \(Q ∈ P\). UML kaller dette instansiation og bruker en stiplet pil: \(Q ⇢ P\). Eksempel: Lucy er et menneske. TODO peker
Q er en delmengde av P; \(Q ⊂ P\). Dete betyr at alle element av Q er element av P. UML kaller dette generalization og bruker en trekantpil: \(Q ⇾ P\). Eksempel: Alle barn er mennesker. TODO peker
3.5.3. Representasjoner#
Ord#
I matematikken betyr “generelt” “alltid”: Det gjelder generelt at \(x + 1 > x\).
I vanlig språk kan “generelt” også bety “ofte”: Det gjelder generelt at menn er høyere enn kvinner.
Eksempler, instanser,
Mengdelære formelspråk#
∈ ⊂
Venn diagram#
UML#
⇢ ⇾