Å gjøre ting etter hverandre#

Læringsmål#

Det følgende er det mest grunnleggende ved “vanlig”(imperativ)programmering. De andre konstruksjonene bygger på dette.

Introduksjon#

../../../_images/oppskrift.png

Fig. 2.17 Oppskrift fra https://godtid.no/2012/09/oppskrift-grove-brod/#

Et program er en oppskrift — sekvens av instruksjoner som kjøres etter hverandre.

Du kan sammenlikne dette med en bakeoppskrift; denne inneholder også instruksjoner som skal “kjøres” i en bestemt rekkefølge.

Når et program kjøres, gjennomfører datamaskinen instruksjonene i riktig rekkefølge.

Representasjoner#

W3schools Code Game#

Som vanlig ønsker vi et utvalg representasjoner av det vi gjør. Dette er til nytte både for egen forståelse og når man skal forklare elever. W3Schools Code Game er aktuelt å bruke for å introdusere elever til disse ideene.

Gå til https://www.w3schools.com/codegame/ og spill de 15 første nivåene.

Scratch#

../../../_images/scratchSequence.png

Fig. 2.18 Scratch-blokker#

I Scratch kalles et program for script og instruksjoner for blokker. I utgangspunktet gjøres blokkene etter hverandre. Legg merke til hvordan blokkenes form er laget for å passe inn i hverandre.

Python#

Et pythonprogram kan består av flere linjer som blir utført etter hverandre. Et eksempel er dette:

print("Hei")
print("på")
print("deg!")
Hei
på
deg!

Dette er kanskje ikke så vanskelig. Vi skal likevel bruke litt mer tid på dette, og studere det i noen andre representasjoner.

Øvelse: Lag et program som skriver ut linjene i sangen “Det snør, det snør” i riktig rekkefølge.

Turtle#

Turtle er teknisk sett en del av Python; det bygger på et annet språk (Logo), men er nå implementert som en pakke i Python.

Kjør følgende program i Python:

from turtle import *

reset();
forward(50) # 50 pixels
pencolor("red")
forward(20)
left(45) # Grader
pencolor("blue")
forward(30)

Når du kjører dette, skal det skal nå komme opp et vindu. Finner du det? Forstår du hva som skjer?

Øvelse: Lag et kvadrat med Turtle. Kvadratet skal ha fire forskjellige farger; årsaken til dette kravet er at det da er enklere å se hva som skjer når noe går feil.

Øvelse (og tips om læringsressurs): På kodeklubben.no→Oppgaver i øverste meny →Python finnes oppgaver du kan gi til deg selv og dine elever.

Turtle i Trinket#

Vi har kjørt Turtle i Python. Noen vil foretrekke dette.

Vi vil også nevne Trinket. Her kan man også kjøre Turtle (og blokkprogrammering, som vi kommer tilbake til).

  1. Gå inn på trinket.io.

  2. Lag konto og logg deg inn.

  3. Gå inn på “Python with turtles”

  4. Skriv inn programmet du lagde for et kvadrat.

Trinket er altså en “sandkasse” for programmering. Dessuten er det et læringsopplegg for programmering. Du kan gjerne gå inn og følge opplegget der (som er bra).