Førstegradsfunksjoner#
Forutsetninger og læringsmål#
For mange vil førstegradsfunksjoner være det første møtet med funksjoner. Dette blir starten på å forstå funksjoner mer generelt.
Mange vil ha et forhold til førstegradslikninger som bakgrunn.
I så fall har vi denne situasjonen:
Læringsmål#
Se også kompetansemål for funksjoner generelt.
Referanser og oppgaver#
NDLA om lineære funksjoner med både fagstoff og oppgaver
Mange kaller “konstantleddet” “skjæring med y-aksen”, og det er jo riktig. Vi vil foretrekke å kalle dette “skjæring når x er 0”, fordi dette uttrykket ligger litt nærere den matematiske virkeligheten.
(funksjons-)navn |
stigningstall |
konstantledd |
I kurvere- presentasjon: |
helling |
skjæring når x↦0 |
Engelsk |
slope |
intercept |
Farge, |
grønn |
grønn |
Formelspråk#
Den klassiske normalformen er
Det er selvfølgelig ingenting som sier at argumentet må være x. Det kan med fordel ha lesbart navn, f.eks. alder. Om definisjonsmengden er ℕ (f.eks. argumentet er antall dager, som over) kan vi godt bruke n.
Kurve#
Dra i sliderne. Du kan også zoome, f.eks. med mushjulet.
Oppgaver:
Hvor i koordinatsystemet er nullpunktet?
Hva er definisjonsmengden (gitt av x-slideren, om du vil)?
Algoritmer#
Finne nullpunkt#
Et nullpunkt er punktet hvor funksjonsverdien er 0. Dette er skjæring med x-aksen, noe som kan være forvirrende siden det er y som er 0.
Vi kan altså finne et nullpunkt ved å lese av en kurve. Kurven kan du også lage selv, f.eks. i GeoGebra eller på nettet.
Vi kan også finne nullpunkt ved å løse en likning. La oss som eksempel finne nullpunkt til
Dette kan vi også gjøre generelt for funksjonen
Dette er altså en generell formel som vi kan lagre i formelbiblioteket og bruke når vi skal finne nullpunkt: Nullpunkt til funksjonen
Regne ut verdier#
Skal vi regne ut verdi for et spesifikt parameter (“en spesiell x”) bruker vi innsetting i funksjonsuttrykket.
Oversette mellom representasjoner#
F.eks.
Fra tabell til funksjonsuttrykk
Fra praktisk situasjon til funksjonsuttrykk
Figurtall
Særlig fra praktisk situasjon, jmf. disse kompetansemålene:
- 6. klasse: bruke variabler, løkker, vilkår og funksjoner i programmering til å utforske geometriske figurer og mønstre (i programmering altså)
- 8. klasse: utforske, forklare og sammenligne funksjoner knyttet til praktiske situasjoner
- 8. klasse: representere funksjoner på ulike måter og vise sammenhenger mellom representasjonene
- 10. klasse: regne ut stigningstallet til en lineær funksjon og bruke det til å forklare begrepene endring per enhet og gjennomsnittsfart
- 10. klasse: bruke funksjoner i [modellering](modeling) og argumentere for framgangsmåter og resultater
Identifisere stigningstall, konstantledd, skjæring med y-akse etc#
Modellere fra praktisk situasjon til funksjon#
Spesialtilfeller og typer#
Konstant#
Om a ↦ 0 får vi en konstant funksjon
Du kan sette a til 0 i GeoGebra-koordinatsystemet over.
Proporsjonal#
Om b ↦ 0 får vi en proporsjonal funksjon
Du kan sette b til 0 i GeoGebra-koordinatsystemet over og se hvordan dette blir.
Talltyper#
Definisjonsmengden og verdimengden er vanligvis ℝ. Funksjonen har type ℝ → ℝ.