Null#
Introduksjon#
Tom har fire sjokolader, men spiser fire. Hvor mange har han igjen? Hva er (altså 4−4)?
Snakker vi om sjokolader, blir svaret “ingen sjokolader”. På en tall-linje blir det tallet “på midten”, det som er helt til venstre på tall-linja vi begynte med og som nå er mellom −1 og 1. Dette tallet, “ingen”, trenger spesielle representasjoner.
Representasjoner av 0#
Vi definerer noen representasjoner. Noen av representasjonene er nye, mens andre følger naturlig av tidligere representasjonesspråk.
Formelspråket: “”. Dette kom relativt sent i matematikkhistorien, lenge etter de andre sifrene. Kanskje symbolet, og begrepet, kom sent fordi 0 er vanskelig å se for seg og representere?
Ord: “Null”. Vi bruker også ord som “ingen” eller “ingenting”.
Tall-linjespråket:
. Dette er naturlig.
Småstein: Her har vi ikke noe naturlig symbol ennå. Vi definerer
(som kanskje likner på en “tom” firkant? som kanskje likner på sifferet 0?)
Regning med 0#
Addisjon#
Har vi fem sjokolader og legger til ingen, har vi fortsatt fem sjokolader. +
blir
. \(\overset{a + 0}{\underset{a}{⇵}}\).
Har vi ingen sjokolader og legger til fem, får vi fem sjokolader. \(\overset{0 + a}{\underset{a}{⇵}}\). Dette kan henger også sammen med forrige lov ved hjelp av kommutativitet.
17 + 0 blir .
0 + 164 blir
Subtraksjon#
Har vi fem sjokolader og fjerner ingen, har vi fortsatt fem sjokolader. −
blir
. \(\overset{a - 0}{\underset{a}{⇵}}\).
Har vi ingen sjokolader og fjerner fem, får vi grinete unger. Dette kan vi representere på en tall-linje: Vi starter i 0 og går 5 mot venstre. Vi kommer da til −5. \(\overset{0 - a}{\underset{-a}{⇵}}\). I eksemplet hadde \(a\) verdien 5; om vi lager et annet eksempel hvor \(a\) har verdien −5, får vi ved regelen at 0 − −5 blir −−5; dette blir så til +5.
Tall alene −0#
Hva er −0? Dette er altså tallet like langt fra 0 som +0. Vi får at +0 = −0. 0 er det eneste tallet hvor minus tallet blir tallet selv.