1.2.7. Innsetting#
Forutsetninger og læringsmål#
Dette forutsetter et variabelbegrep.
Innsetting er nyttig til svært mye i praksis og videre matematikk. Innsetting brukes for eksempel til
Egentlig all bokstavregning
likningsløsninger
innsettingsmetoden for likningssett
Vi vil, selv om det er litt uvanlig, argumentere for at når vi snakker om å sette inn en verdi for noe (f.eks. et tall for en variabel) er det bedre å bruke tegnet ↦ enn =.
Introduksjon#
Fig. 1.14 {lengde ↦ 105 m, bredde ↦ 68 m}
Wikimedia / Nielsf#
Et rektangel har areal lik lengde×bredde. En fotballbane er 105 meter lang og 68 meter bred; arealet for denne fotballbanen er altså lik 105m×68m; dette kan skrives om til 7140 m².
Nå skal vi understreke et poeng som er så selvfølgelig at vi nesten ikke snakker om det: Man kan sette inn verdi for en variabel i en formel. Dette er altså å bruke eller applisere en formel.
NDLA om formelregning (av en eller annen grunn plassert i likninger)
Representasjoner#
Ord#
Formelspråk#
=#
En del ganger brukes likhetstegnet =
for innsetting. Da får vi for eksempel \(A = l×b, l = 105\mathrm{m}, b=68 \mathrm{m}\). Dette er vanlig, og matematisk ok; likevel finnes innvendinger mot denne notasjonen;
Likhetstegnet brukes vanligvis om noe symmetrisk, “er lik”. Det ser ut som at \(l = 105 \mathrm{m}\) er en likning. Egentlig snakker vi ikke om en likning, men om en innsetting.
Dessuten ser det ut til at de tre “likningene” er likeverdige. Selv om det er matematisk ok å tenke på dem som likeverdige, tenker vi egentlig at de to siste skal settes inn i den første. Notasjonen kan derfor forvirre elevers forståelse av hva likhetstegnet
=
betyr.
↦#
Vi vil heller foreslå å bruke tegnet ↦
(maplet) for innsetting. Da får vi for eksempel \(A = l×b, l ↦ 105 \mathrm{m}, b↦68\mathrm{m}\). Dette uttrykker bedre hva vi faktisk mener å gjøre. En innvending er riktignok at notasjonen er sjeldnere.
Vi vil også foreslå det samme tegnet når vi kommer til likningsløsninger og innsettingsmetoden for likningssett.
Piler#

Fig. 1.15 \(y = x + 3, x ↦5\) gir \(y = 8\)
Caroline Kulczycky#
Når det er teknisk enkelt å lage lange piler (f.eks. på et whiteboard) kan det være egnet å tegne opp innsetting som piler.
Andre representasjoner#
Vi kan vise substituering i andre representasjoner også, men det er kanskje ikke så vanlig å vise store eksempler. Tekniske grunner? TODO
Læring#
Vi bruker innsetting veldig ofte. Likevel snakker vi ikke så ofte om det.
Dette er liksom et meta-begrep som vi bare bruker og ikke snakker om. Kanskje det er fornuftig/nødvendig?