2.3.9. Frekvens og frekvensfordeling#

Forutsetninger og læringsmål#

Forutsetter om parameter.

Innføres ved en ekvivalensrelasjon. To er like.

Læringsmål#

Referanser#

Introduksjon#

En parameter har en fordeling.

En fordeling er en parameter for en populasjon. Fordelingen er en fordeling av utfall eller hendelser. Eksempel er høydefordelingen i en klasse eller for alle nordmenn, eller fordelingen av utfall fra ti terningkast.

Om en fordeling av utfall (eller hendelser) har lik sannsynlighet for alle utfall (eller hendelser), kalles den uniform. Å kaste én terning har lik sannsynlighet for hvert utfall. Om vi kaster to terninger, derimot, har vi større sannsynlighet for at summen blir 7 enn for at summen blir 2. Fordelingen av disse hendelsene er altså ikke uniform.

Frekvens#

Ordet frekvens betyr “hvor ofte”. Frekvens i statistikk er et tall som angir hvor ofte et utfall (eller hendelse) opptrer i en populasjon.

Relativ frekvens er en frekvens delt på summen av alle frekvensene. En relativ frekvens på 4% for en hendelse betyr at 4% av alle observasjonene hadde denne hendelsen.

Representasjoner#

Frekvenstabell#

Vi har tidligere snakket om at en populasjon kan representeres som en tabell, med hvert objekt som en rad.

Nå skal vi snakke om en annen type tabell, hvor hvert utfall (evt. hendelse) er en linje.

TODO Eksempel og figur

Histogram / Frekvensdiagram#

Frekvensdiagram fra forskningsartikkel
Det er vanlig å ha utfallsrommet til på vannrett akse og frekvens på y-aksen.

Om parameteren (x-aksen) er diskret (figuren: blått) får vi et søylediagram; om den er kontinuerlig (figuren:rødt) får vi et “density diagram”.

Et frekvensdiagram hvor y-aksen er antall kalles også et histogram.

Ord#

Formelspråk#

Småstein og fliser#

Algoritmer#

Lage fordeling fra en parameter i en populasjon#

Eksempel TODO

Telle opp#

Regneark#

=COUNT, =COUNTIFS (=FINN.HVIS.SETT). Tidligere =COUNT (=FINN.HVIS), men den er det ingen grunn til å bruke lengre.

Nyere versjoner =FREQUENCY

Python#

TODO

Aspekter#

Tolkninger

Didaktikk#