4.3. Kompetansebegrepet#
4.3.1. Forutsetninger og læringsmål#
Denne siden er ment som en repetisjon mer enn en fullstendig innføring.
4.3.2. Introduksjon#
Komplekst. Dette er snakk om selve målet for undervisningen!
LK20#
LK20 er kompetanseorientert. LK20 beskriver hvilke kompetanser elevene skal lære, bl.a. i kompetansemål, ikke hva skolen skal gjøre.
Først: Hvordan vil du selv definere kompetanse?
Kompetansebegrepet i LK20
Kompetanse er å kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning. LK20, overordnet del 2.2
Innføring, med bl.a. film og og refleksjonsspørmål, hos Udir
(Røsseland, 2005) i Tangenten: Hva er matematisk kompetanse?
Kunnskaper#
I matematikk snakker vi i liten grad om faktakunnskap, men derimot om generell kunnskap.
I Mashov#
Mashov tror faktakunnskap bare er meningsfull med gode representasjoner, og at generelle kunnskaper handler om å ha og bruke representasjonsrom.
Kunnskap må uttrykkes med representasjoner. Hvordan kan vi uttrykke 7, 3+4 eller fotosyntese uten representasjoner?
Kunnskap er også i mange ting representasjon. Eksempler på dette er tall-linje og funksjonsgrafer.
Ferdigheter#
I Mashov#
Ferdighetsbegrepet henger tett sammen med det Mashov kaller algoritmer.
…og…#
Kunnskap og ferdigheter henger tett sammen!
I Mashov#
Mashov mener de også bygger på hverandre, kanskje som en trapp.
Mashov introduserer noen begrep med eksempler først, noen med representasjoner først og noen med algoritmer først.
Anvende i kjente situasjoner#
Anvende, applisere
Anvende i ukjente situasjoner#
Transfer
I Mashov#
For å kunne mestre utfordringer i ukjente sammenhenger må man ha generelle forståelser og algoritmer. Man må så å si gå “opp og ned”.
Tilegne seg nye kunnskaper og ferdigheter; lære å lære#
Metalæring
Kompetanser i 5MA302#
Kurset vårt har som kunnskapsmål bl.a.:
• avansert kunnskap om hvordan bevisføring kan brukes i undervisningen for å gi elevene ulike matematiske kompetanser, som for eksempel kommunikasjonskompetanse, resonnementskompetanse, tankegangskompetanse, problembehandlingskompetanse, symbol- og formalismekompetanse.
I lys av LK20s kompetansebegrep tolker vi dette som at studentene skal ha både kunnskap om disse områdene og ferdigheter til å kommunisere, resonnere, tenke, problemløse og symbolisere (representere i formelspråket).
Dette tar igjen LK20s kjerneelementer
“Kompetanse” i politikk og byråkrati#
I politikk og byråkrati brukes ordet “kompetanse” i en litt annen betydning. Her betyr det “har rett til å gjøre”, mens det ellers betyr mer “klare å gjøre”. I politikk kan man si “bare Stortinget, og ikke statsministeren, har kompetanse til å lage lover”, selv om han sannsynligvis har innsikt nok til å gjøre det.