4.3. Kompetansebegrepet#

4.3.1. Forutsetninger og læringsmål#

Denne siden er ment som en repetisjon mer enn en fullstendig innføring.

4.3.2. Introduksjon#

Komplekst. Dette er snakk om selve målet for undervisningen!

LK20#

LK20 er kompetanseorientert. LK20 beskriver hvilke kompetanser elevene skal lære, bl.a. i kompetansemål, ikke hva skolen skal gjøre.

Først: Hvordan vil du selv definere kompetanse?

Kunnskaper#

I matematikk snakker vi i liten grad om faktakunnskap, men derimot om generell kunnskap.

I Mashov#

Mashov tror faktakunnskap bare er meningsfull med gode representasjoner, og at generelle kunnskaper handler om å ha og bruke representasjonsrom.

Kunnskap må uttrykkes med representasjoner. Hvordan kan vi uttrykke 7, 3+4 eller fotosyntese uten representasjoner?

Kunnskap er også i mange ting representasjon. Eksempler på dette er tall-linje og funksjonsgrafer.

Ferdigheter#

I Mashov#

Ferdighetsbegrepet henger tett sammen med det Mashov kaller algoritmer.

…og…#

Kunnskap og ferdigheter henger tett sammen!

I Mashov#

Mashov mener de også bygger på hverandre, kanskje som en trapp.

Mashov introduserer noen begrep med eksempler først, noen med representasjoner først og noen med algoritmer først.

Anvende i kjente situasjoner#

Anvende, applisere

Anvende i ukjente situasjoner#

Transfer

I Mashov#

For å kunne mestre utfordringer i ukjente sammenhenger må man ha generelle forståelser og algoritmer. Man må så å si gå “opp og ned”.

Tilegne seg nye kunnskaper og ferdigheter; lære å lære#

Metalæring

Kompetanser i 5MA302#

Kurset vårt har som kunnskapsmål bl.a.:

• avansert kunnskap om hvordan bevisføring kan brukes i undervisningen for å gi elevene ulike matematiske kompetanser, som for eksempel kommunikasjonskompetanse, resonnementskompetanse, tankegangskompetanse, problembehandlingskompetanse, symbol- og formalismekompetanse.

I lys av LK20s kompetansebegrep tolker vi dette som at studentene skal ha både kunnskap om disse områdene og ferdigheter til å kommunisere, resonnere, tenke, problemløse og symbolisere (representere i formelspråket).

Dette tar igjen LK20s kjerneelementer

“Kompetanse” i politikk og byråkrati#

I politikk og byråkrati brukes ordet “kompetanse” i en litt annen betydning. Her betyr det “har rett til å gjøre”, mens det ellers betyr mer “klare å gjøre”. I politikk kan man si “bare Stortinget, og ikke statsministeren, har kompetanse til å lage lover”, selv om han sannsynligvis har innsikt nok til å gjøre det.