2.2. Statistikk: Å analysere data#
2.2.1. Hvor er vi?#
Vi forutsetter nå kjennskap til forskjellige typer data; først og fremst kvantitative data. Vi skal analysere disse dataene.
For 5MA102 trenger man å vite hva en liste av tall (også kalt vektor) er, og at den kan representeres som en kolonne i et regneark.
Læreplanen#
- 7. klasse: utforske og bruke hensiktsmessige sentralmål i egne og andres statistiske undersøkelser. Merk "hensiktsmessige"
- 7. klasse: logge, sortere, presentere og lese data i tabeller og diagrammer og begrunne valget av framstilling
- 9. klasse: tolke og kritisk vurdere statistiske framstillinger fra mediene og lokalsamfunnet
- 9. klasse: finne og diskutere sentralmål og spredningsmål i reelle datasett
- 9. klasse: utforske og argumentere for hvordan framstillinger av tall og data kan brukes for å fremme ulike synspunkter
- 9. klasse: beregne og vurdere sannsynlighet i statistikk og spill
- 10. klasse: modellere situasjoner knyttet til reelle datasett, presentere resultatene og argumentere for at modellene er gyldige
I skolematematikken snakker vi oftest om statistikk for én kontinuerlig parameter. I vitenskapen har man gjerne flere parametre og også diskrete. Merk også at selve læreplanen har noen kompetansemål som forutsetter én kontinuerlig parameter (f.eks. sentralmål) men også noen som helst er kntytet fil flere (særlig i 9. og 10. klasse)!
Referanser#
(Klaveness et al, 2019) 26s210 Sannsynlighet og spill intro
(Hinna et al, 2016) 6s s687 Beskrivende statistikk
Historisk kommentar#
Datamaskiner gjør databehandlig veldig mye lettere enn det var. Derfor er det også grunn til å tro at dette blir mer viktig.
2.2.2. Introduksjon#
Statistikk er faget om innsamling, bearbeiding, analyse og representasjon om kvantitative data. Ordet brukes også om resultatet av statistisk virksomhet, for eksempel statistikk om skole i Norge.
Sannsynlighet er (faget om å beregne) sjanse for at en hendelse inntreffer. Sjansen for noe er angitt som et tall fra 0 til 1. Ofte er sannsynligheten for en hendelse lik antall utfall som gir hendelsen delt på antall utfall totalt.
Databehandling, statistikk og sannsynlighet hører sammen. Sammenhengen er kanskje ikke synlig i den tradisjonelle skolemåten å legge fram stoffet på, men vi skal forsøke å gjøre det tydelig her.
Dette er mer enn man trenger i 5MA102 og i den norske læreplanen. Noe er skrevet fordi det er nyttig i forsking (f.eks. når man skal skrive mastertese) og noe fordi … det hørte saklig med i systemet. Og det er viktig også ellers i samfunnet, ikke minst når vi har datamaskiner for databehandling.
2.2.3. Representasjoner#
Representasjoner av data#
Representasjoner er nevnt under data. Vi skal bruke for eksempel
2.2.4. Algoritmer#
Statistikk, som vi snakker om nå, er algoritmer for å analysere data. Senere skal vi også se på programmering som handler om algoritmer for å gjøre noe med data.