Skrive ut#
Introduksjon#

Fig. 2.14 Viktig ut-kanal#
Et program bør kunne si noe til brukeren. Uten det ville ikke poenget ha noe særlig poeng.
Et program kan for eksempel si noe ut til brukeren gjennom skjermen.
Uskrift er altså til brukeren, ikke til programmereren! Selv om programmereren gjerne går inn i brukerrrollen når hun tester programmet sitt.
I forskjellige språk#
Scratch#
I Scratch kan man

Fig. 2.15 Scratch: Output til lyd#
Si noe, med lilla “Say”-blokker. Dette gjør at Sprite-en (f.eks. Scratch-katten) i øverste høyre hjørnet “sier” noe med en snakkeboble.

Fig. 2.16 Tegning med penn#
Python: print()
#
I Python har vi allerede snakket om funksjonen print()
. print
er en funksjon som skriver en tekst til brukeren.
print("Dette er teksten som blir skrevet ut")
Dette er teksten som blir skrevet ut
Teksten mellom parentesene etter print
(dette kalles argumentet) blir altså skrevet ut.
Detaljer#
Her er eksempler på ting som kan gjøres; vi har ikke forklart alt ennå. Se også w3schools.
print("tekst") # Print tar en tekst som argument
print("litt" + "mer") # vi kan skjøte sammen flere tekster med + mellom
print("verdi=" + str(5)) # Vi kan gjøre et tall om til en tekst med str()
print("litt", "mer") # Vi kan også gi flere argumenter til print
print("uten", "mellomrom", sep="") # Vi kan ta bort mellomrommet med sep=""
print("uten", "linjeskift", end="") # Vi kan fjerne linjeskift på slutten
print("ikke", "neste", "linje")
tekst
littmer
verdi=5
litt mer
utenmellomrom
uten linjeskiftikke neste linje
Turtle#
I Turtle finnes en penn som skriver ut.
Bruk#
Testutskrifter#
Vi vil særlig nevne et mønster som er viktig for programmerere: Vi skriver ut små utskrifter for å skjønne hva som foregår i ptogrammet. Hvor langt har programmet kommet? Hva er verdien av en variabel?