2.3. Sannsynlighet#

2.3.1. Forutsetninger og læringsmål#

Referanser#

Læreplan#

2.3.2. Introduksjon#

Sannsynlighet (som det meste annet i matematikk) har en hovedidé som er enkel når man har forstått den. Hovedidéen i sannsynlighet er:

\(\textrm{Sannsynlighet} = \frac{\textrm{størrelsen på rommet av gunstige utfall}}{\textrm{størrelsen på utfallsrommet}}\)

Om vi forutsetter uniforme rom (altså at alle utfall har lik sannsynlighet), får vi

\(\textrm{Sannsynlighet} = \frac{\textrm{antall gunstige utfall}}{\textrm{antall mulige utfall}}\),
det vil si for hendelsen \(A\)
\(\textrm{Sannsynlighet}(A) = \frac{\textrm{antall utfall hvor } P \textrm{ er sann}}{\textrm{antall utfall totalt}}\)

Eksempel: Få minst tre på terning#

Hva er sannsynligheten for å få minst tre på et terningkast?

Vi har et uniformt utfallsrom med seks utfall: ⚀, ⚁, ⚂, ⚃, ⚄ og ⚅. Av disse er fire “gunstige”: ⚂, ⚃, ⚄ og ⚅. Sannsynligheten er altså lik \(\frac{4}{6}\), dvs. \(\frac{2}{3}\).

2.3.3. Representasjoner#

Her følger representasjoner av sannsynlighet. Se også representasjon av utfallsrom.

Ord#

Ord som uttrykker sannsynlighet: Kanskje, muligens, sikkert, umulig, plausibelt

Tall-linje#

Sannsynlighetslinje fra mathisfun.com

Vi kan gjerne lage en tall-linje fra 0 til 1. På den kan vi representere alle sannsynligheter.

Dette virker kanskje for enkelt til å være brukbart; men dette skal vi senere utvide så det blir svært brukbart.

Flis#

Som brøk/prosent.

Gir også mening.

Formler#

Sannsynligheten for en hendelse \(A\) skrives ofte \(P(A)\) (P står da for probability).

Mengder kan også uttrykkes på vanlig måte For eksempel kan vi si at utfallsrommet ved terningkast er {⚀, ⚁, ⚂, ⚃, ⚄, ⚅}

2.3.4. Talltyper#

Er sannsynlighet en egen datatype eller bare et reelt tall ≥0 og ≤1?

2.3.5. Læring#

Cambridge espresso “Early concepts of probability”