6.4. MA302#

6.4.1. Emneplan#

Dette er utdrag fra emneplanen (skrevet i kursiv), med en del kommentarer og henvisninger. Dette peker altså på hva dere skal kunne til eksamen.

Det er ikke lagt vekt på rekkefølge og struktur.

Anbefalte forkunnskaper#

MGL5MA1 og MGL5MA2

Man må altså ha god peiling på f.eks. aritmetikk og algebra. Disse forkunnskapene

  • inneholder mange eksempler på små bevis (f.eks. hvordan man bygger forståelse for multiplikasjon ved repetert addisjon)

  • gjør at man kan gjøre deler i bevis (f.eks. regne ut \(\frac{a^3}{a^2\sqrt{a}}×a^{\frac{1}{2}}\) raskt)

  • gjør at man beholder respekt på eksamen (og som lærer). Det går dårlig på eksamen om man ikke kan regne ut \(\frac{1}{2}×\frac{1}{3}\). Man må for eksempel kunne brøk og potens og vite hvordan man regner med parenteser. Man må også vite en del om likningsregler. Tidligere erfaring har vist at noen studenter får voldsomme problemer på eksamen pga. mangel på forkunnskaper. Uten dette får man også problemer som lærer. Er man ikke stødig på dette før MA302 må man sørge for å bli det i løpet av høsten. Det går an å lære dette! Evt. i samarbeid med lærere.

Innledning#

  • Faget MA 302 tar for seg bevisføring som metode for økt forståelse av matematikk i grunnskolen og som forskningsområde tilknyttet undervisning i grunnskolen.

Vi kan altså snakke om tre deler av kurset:

  • Kunnskap om bevis/argumentasjon ligger i bunnen. Dette er matematikk/logikk. Dette var hovedinnholdet i august og september.

  • Bevisføring som metode for økt forståelse. Dette er didaktikk, og sier hvordan bevis kan brukes til å utvikle forståelse og noe om strukturen i forståelse. Dette er hovedinnholdet i oktober.

  • Forskning om dette. Dette er vitenskapsteori. Dette er for utvikling av vitenskapelig forståelse, men også hvordan du som lærer stadig kan utvikle din forståelse. For eksempel skal vi kunne lese vitenskapelige artikler.

Læringsutbytte#

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap#

Studenten har:

Ferdigheter#

Studenten:

  • kan benytte bevisføring i undervisning for å øke elevenes matematiske kompetanse

    • Innholdsnivå:

      • “Hvorfor snakker vi om bevis i undervisningen?” Her er det flere gode svar.

      • “Snakker læreplanen om bevis?” F.eks. kjerneelement og kompetansemål. Man kan søke på “resonnering” og “argumentasjon”.

      • “Kan man jobbe med bevis på barneskolen?”

    • Oppgave- og aktivitetsnivå:

    • Lærer‒elevdialog-nivå

    • Gruppenivå

    • Klasseromsnivå:

  • kan kommunisere med andre i utformingen av holdbare bevis

  • kan utforme bevis etter gjeldende matematiske standarder på egenhånd

  • kan presentere matematiske bevis for andre studenter i plenum og ta imot innspill og gi matematisk reflektert tilbakemelding på disse

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i masterfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter

  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler masterfagets didaktikk

  • “Hva er forskjell på matematisk induksjon og naturvitenskapelig induksjon?”

Generell kompetanse#

Studenten kan:

  • initiere og lede lokale forskningsprosjekter om bevisføring i grunnskoleundervisningen

    • Dette er ambisiøst; vi har ikke lagt stor vekt på dette. Vi får noe av dette ved å lese metodedelene i artiklene. Ellers er dette i noen grad behandlet i andre kurs.

  • på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og

  • har profesjonsfaglig digital kompetanse. Noen vil si dette henger sammen med resten av kursplanen. Vi har ikke gjort dette til noen hoveddel. Vi har nevnt teknologier for å regne ut og bevise (f.eks. https://wolframalpha.com/) og teknologier for å lage representasjoner.

Innhold#

For å kunne hjelpe elever i grunnskolen til å få en god forståelse for matematikk, er det viktig at lærere har kunnskap om

  • hvordan de matematiske strukturer er bygget opp fra aksiomer ved hjelp av logiske resonnementer og

  • ulike bevisformer. I MA 302 videreføres de i MA 202 gjennomgåtte bevisformer, og bevisformer: regler.

  • vi vil også se på noe av den forskningen som er utført i forbindelse med bruk av bevisføring av ulike typer i grunnskolen.

  • I kurset utdypes også hvordan bruk av bevisføring i undervisningen i grunnskolen kan gi elever bred og dyp matematisk kompetanse.

6.4.2. Om litteraturen#

Denne finner dere selvsagt i Leganto.

6.4.3. Referanser#