1.2.8. Å regne med algebraiske uttrykk#

Forutsetninger og læringsmål#

Vi skal nå introdusere noen regler for å regne med algebraiske uttrykk.

Vi forutsetter at du vet hva en variabel er. Vi forutsetter også at du vet hva en regel er — eller at du lærer det i løpet av disse sidene. En regel anvendes ved å innsetting.

Mange av reglene er egentlig en anvendelse av hva parenteser er.

Introduksjon#

Representasjoner#

Algoritmer#

Disse sidene er i sin natur mest algoritmiske.

Sjekke om en oppgave (eller regel) er riktig#

  • Tenk i grafiske metaforer, f.eks. appelsiner, bananer, clementiner, dadler og så videre.

  • Sett inn tall for variablene (f.eks. 2 for a, 3 for b og 5 for c) og sett inn både i oppgave-uttrykket og i ditt svar: Tallverdien skal jo bli lik.

  • Sjekk med sidepersonen :-)

Aldri gjett! Ikke gjør noe dere er bare 90% sikre på! På eksamen kan man gjerne gamble; men nå er ikke vårt formål å gjøre ferdig flest mulig oppgaver, men å lære. Gjør bare det du er sikker på, så får du fred i sinnet (Buddha sa nok ikke dette). Et mulig unntak er på eksamen: Der kan man gjette.

Didaktikk#

Lærerens oppgave er å lære elever hva matematikk (for eksempel parenteser) betyr; lærerens oppgave er ikke å få elever til å pugge en mengde regler som de synes er vanskelig og glemmer. Derfor er det bedre å la elever oppdage de følgende reglene selv enn å bare presentere dem.

Aspekter:

  • Regler

  • Forståelse

Merk at LK20 sier at elevene skal utforske algebraiske regneregler.