Invers#

Forutsetninger og læringsmål#

Introduksjon#

For en operator ⊕ og et element x kan vi ha et annet element (som vi kan kalle y) som gjør at xy = e. y kalles en invers (til x). Operatoren brukt på et element og den inverse av elementet skal altså gi identitetselementet.

For operatoren + og et element x er den inversex.

For operatoren × og et element x er den inversex.

Om det er forskjell på xy og yx (altså at ⊕ ikke er kommutativ kan vi snakke om venstre- og høyreinvers. Strengt tatt snakker vi også om en mengde; men i lærerutdanningen snakker vi oftest om ℝ, og vi spesifiserer ikke mengden.

Flere eksempler på identitetselementet er på Wikipedia.

Representasjoner#

Ord#

Gitt en operator: Operatoren brukt på et element og det inverse gir identitetselementet.

Formelspråk#

Den inverse til x skrives noen ganger y, noen ganger x⁻¹. Om det står x⁻¹ i denne sammenhengen betyr det altså ikke \(x^{-1}\) som i potensregning, men den inverse.

Algoritmer#

Å sjekke om et element er invers (for en operator)#

Sette inn i regelen \(\overset{x ⊕ x⁻¹}{\underset{e}{↓}}\) og sjekke om dette stemmer.

Å finne inverse elementer til elevmenter for en operator#

Oppgaver: Hva er invers element til x (om det finnes)

Løsningsforslag
  • +: -x. Da får vi at \(x + (-x) = (-x) + x = 1\)

  • −: Finnes ikke: Subtraksjon har jo ikke noe identitetselement.

  • ×: 1÷x.

Se også Wikipedia.

Å bruke den inverse#

Unik invers#

Om en operasjon er assosiativ, kan ikke et element ha mer enn én invers.

Løsningsforslag

Kontrapositivt: Anta at x og y begge er inverse. Da har vi at \(x = xe = x(ay) = (xa)y = ey = y\), altså \(x =y\).

Aspekter#

Talltyper#

Læring#