Nivåer av argumentasjon#
Anbefaling for en 5MA302-student:
Les introduksjonsavsnittet under
Les først innføringen i (Enge & Valenta, 2011).
Les så oversikten i (Reid & Knipping, 2010) kapittel 7. Få med representasjonenes betydning; få med de store linjene.
Se videre under de enkelte “nivåene”.
Forutsetninger og læringsmål#
Referanser#
Innføringen i (Enge & Valenta, 2011). Oversikt i (Reid & Knipping, 2010) kapittel 7. En litt annen inndeling i (Harel & Sowder, 1998); drøftet av (Reid & Knipping, 2010)p146.
TODO ordne inn flere referanser[1]
Introduksjon#
Inndelingen er litt forskjellig (Reid & Knipping, 2010) kap. 7, men vi skal snakke om følgende (som har egne sider)
👩🏫 Referanse til autoriteter (f.eks. lærer eller lærebok)
🌷 Bevis fra eksempler (empiriske bevis)
❀ Handlinger i representasjonsspråk (generiske eksempler): Handling som blir vist i et konkret eksempel, men hvor det er klart at handlingen kan gjøres i alle tilfeller
Oppgave: Forklar 1. kvadratsetning \(\overset{(a + b)(a + b)}{\underset{a^2 + 2ab + b^2}{↓}}\) så du selv og en elev forstår det, i hver av de fire nivåene av argumentasjon.
Løsningsforslag
👩🏫 Referanse til autoriteter: “Det står på Wikipedia” (evt. “på Mashov”, “i læreboka”, “læreren har sagt” eller noe annet)
🌷 Bevis fra eksempler (empiriske bevis): “Jeg har prøvd fem muligheter, og alle stemmer”
❀ Handlinger i representasjonsspråk (generiske eksempler): Handling som blir vist i et konkret eksempel, men hvor det er klart at handlingen kan gjøres i alle tilfeller
En variant her er å prøve med f.eks. tallene 13 + 17: Regner man ut dette får man en sterk følelse av at “dette kunne vi jo gjort med hvilke som helst tall”.
En annen variant er å bruke grafiske språk, f.eks. flisspråket for addisjon og multiplikasjon, som her. Da får man en sterk følelse av at “dette kunne vi gjort for hvilke som helst størrelse på flisene”.
⤓ Regelbasert deduksjon Utregning, med bruk av bl.a. distributiv lov, som her
Representasjoner#
Ikoner#
I Mashov bruker vi Unicode-tegnene 👩🏫, 🌷, ❀ og ⤓. De er ment å illustrere:
👩🏫: En autoritet
🌷: En konkret blomst
❀: En blomst som på en måte er konkret, men samtidig står for noe mer generelt
⤓: En utledning ned mot en konklusjon