2.4.7. Programmerings-konstruksjoner#
Forutsetninger og læringsmål#
Introduksjon#
En lærer må veilede sine elever
Representasjoner#
Konstruksjonene har forskjellige representasjoner i forskjellige språk. En oversikt er her:
Norsk |
Eksempel |
||
---|---|---|---|
Instruksjon |
Linje |
Blokk |
|
|
![]() |
Skrive til skjerm |
|
Linjer |
Blokk-kjede |
Først stå opp, så spise frokost |
|
|
![]() |
||
alder = 10 |
![]() |
Matpakka får verdien gulost |
|
|
![]() |
Viss barnet har vært flinkt: Gi det premie |
|
|
![]() |
Så lenge barnet er sultent: Gi mer gulost |
|
|
For alle barna: Gi dem støtte |
||
|
Custom blocks |
Å gi premie består av å finne premie, rekke den fram og si ‘værsågod’ |
Følgende skal egentlig plasseres under aritmetikk
Norsk |
Eksempel |
||
---|---|---|---|
Følgende under
Norsk |
Eksempel |
||
---|---|---|---|
Kjede sammen |
|
Join |
“fornavn” + ” ” + “etternavn” |
TODO#
GeoGebraScript, Excel