Ny = gammel + økning#

Forutsetninger og læringsmål#

Introduksjon#

Ny = gammel + økning#

Marius skulle kjøpe ny dress. Gammel pris var 200 kroner, men prisen var økt med 40 kroner. Ny pris blir da {numeric}`240` kroner.

Dette kan synes som en svært enkel formel. Likevel skal vi legge merke til noen utfordringer.

“Look here, George”, said his cousin Reginald. “By what fractional part does four-fourth exceed three-fourth?” “By one-fourth!” shouted everybody at once. “Try another one,” George suggested. “With pleasure, when you have answered that one correctly” was Reginald’s reply. Fra (Mason et al, 2010) “Fractious, p.31”

Representasjoner#

Grafisk #

Det er fortsatt viktig å være tydelig på hva som er helheten. Det kan vi tegne med en svart ramme:

Ord#

  • Gammel er ofte det samme som helhet i formelen \(andel = \frac{del}{helhet}\).

  • Økning er noen ganger det samme som del. Om økningen er negativ, brukes ofte ord som rabatt.

  • Ny kalles også “etter” eller liknende. Denne har samme enhet (for eksempel “kroner”) som gammel. Om økningen er positiv er denne større enn den gamle.

Oppgaver

  • Om gammel pris er 200 kr og rabatten er 50 kroner, er “økningen” . Ny pris er kr.

  • Om et beløp øker med 200% er det blitt

  • Om et beløp øker med 100% er det blitt

Sammenheng med andel = del/helhet#

Ofte har vi oppgitt økningen prosentvis. Da kan vi bruke formelen \(andel = \frac{del}{helhet}\), men andel er nå det samme som prosentvis økning, helhet er gammel pris og del er det samme som prisøkning. Vi har altså \(prosentvis økning = \frac{prisøkning}{gammel pris}\) som gir \(prosentvis økning × gammel pris = prisøkning\).

Vi kan også si at ny pris = gammel pris + prosentvis økning × gammel pris.

Det er alltid et mål at elevene skal beholde sammenhengen med situasjonen, og tenke selv, heller enn å tenke i ferdige formler. TODO

TODO: Noen oppgaver om større beløp med rabatt hvor man skal finne ny pris

  • La oss fortsatt si at gammel pris er 200 kroner; men prosentvis økning er 30%. Da får vi at prisøkningen er kroner. Nå vet vi gammel pris og prisøkning. Det gir en ny pris på kroner.

Vekstfaktor#

Vi kan også si at ny pris = gammel pris + prosentvis økning×gammel pris = gammel pris×(1 + prosentvis økning).

Her opptrer faktoren 1 + prosentvis økning. Det er ofte praktisk å gi denne et eget navn; vi kaller den vekstfaktor.

  • Er prosentvis økning 30%, er altså vekstfaktoren .

  • Er prosentvis økning minus 20%, er vekstfaktoren .

  • Er økningen ½, er vekstfaktoren .

  • Er vekstfaktoren 1.1, er prosentvis vekst %.

  • Er vekstfaktoren 0.7, er prosentvis vekst %.

Algoritmer#

ENkelt. Iallfall når man kan løse en likning.

Regne ut ny#

Regne ut gammel#

Regne ut økning#