Multiplikasjon av algebraiske uttrykk#

Forutsetninger og læringsmål#

Introduksjon#

Representasjoner#

Algoritmer#

Å løse opp ×()#

I eksempelet \(a × (b + c)\) (kanskje skrevet \(a(b + c)\)) må vi huske å gange \(a\) med hele parentesen. Det var dette eksempelet vi begynte med da vi hadde appelsiner og bananer. Vi får \(a·b + a·c\).

Dette gjelder også når vi har mer komplisert parentes: \(a × (b - c + a^2)\) blir \(a×b + a×-c + a×a^2\) som blir \(ab - ac + a^3\). Her er det flere regler i sving på en gang, så det kan være lurt å skrive utregningen i små skritt, særlig når man jobber med elever.

For videre om dette se den distributive lov.

Regelen er \(\overset{A × (B + C)}{\underset{A×B + A×C}{↓}}\). Hva om vi har \((B + C) × A\)? Da kan vi først bruke den kommutative lov \(\overset{X × Y}{\underset{Y × X}{↓}}\) og skrive om \((B + C) × A\) til \(A × (B + C)\) (ved å la \(B + C\) ha rollen som \(X\) og \(A\) ha rollen som \(Y\)). Dette kan vi altså skrive om videre til \(A×B + A×C\). Vi har altså at \(\overset{(B + C) × A}{\underset{A×B + A×C}{↓}}\).

Det er lett å gå surr i alle bokstavene; jeg prøver å variere bokstavene for å skape minst mulig forvirring.

Å løse opp ()×()#

La oss si vi har utfordringen
\((m + n) × (o + p)\).

Argumentasjon 1: Bruke tidligere kjente regler#

Vi kan bruke regelen vi lærte nettopp (\(\overset{A × (B + C)}{\underset{A×B + A×C}{↓}}\)) på den måten at \(A\) settes til \(m + n\), \(B\) settes til \(o\) og \(C\) settes til \(p\). Innsettingen kan skrives som formel \(\{A ↦ m + n, B ↦ o, C ↦ p\}\). Da får vi
\((m + n)×o + (m + n)×p\).

Nå kan vi bruke regelen \(\overset{(B + C) × A}{\underset{A×B + A×C}{↓}}\), på første del av uttrykket, med innsettingen \(\{B ↦ m, C ↦ n, A ↦ o\}\), og få
\(o×m + o×n + (m + n)×p\).

Vi bruker den samme regelen en gang til, på siste del av uttrykket, med innsettingen \(\{B ↦ m, C ↦ n, A ↦ p\}\) , og får
\(o×m + o×n + p×m + p×n\).

Det er mye å forstå fra denne utledningen, men noen elever kan miste oversikten over hva som “egentlig” foregår.

Argumentasjon 2: Bruke flis-språket#

Vi har tidligere drøftet hvordan man skal regne ut 12 × 13. Da brukte vi blant annet flisspråket og figuren til høyre.

Vi kan gjøre noe liknende med \((m + n) × (o + p)\). Sammenlikn dette med \((10 + 2)×(10 + 3)\).

Forbindelsesstreker (alle med alle) #

Vi lagde tidligere en huskeregel ved å forbinde “alle med alle”:

Anvendelser#

Flere regler kan sees om spesialtilfeller av å multiplisere parenteser:

Aspekter#

Talltyper#

Læring#