Kolonnerammeverket#

Forutsetninger og læringsmål#

Det følgende er relevant for MA302.

Du skal

  • kjenne ordene objekt, generelt objekt, påstand/utsagn, argument, prosess og læring

  • vite forskjell på påstand og argument

  • vite forskjell på argument og prosess

  • vite hvordan handlinger på objekt kan bli til påstander

  • vite hvordan handlinger på påstander kan bli til argument

Introduksjon#

Dette er en sortering av ting vi skal snakke om i MA302.

Tingene vi skal snakke om kan sorteres i noen “kolonner”. Oversikt er nedenfor, og du kan klikke på overskriftene.

Objekt vi snakker om. tall, uttrykk etc.:
\(2\), \(1.618\), \(⅓\),
\(2+3\), \(2×3\),
\(3 - x\), \(a + b\)
og \(f(x)\)

Påstander om objektene Likninger etc.:
\(\textrm{Sann}\), \(\textrm{Usann}\),
\(2 + 3 = 5\),
\(3 - x = 1\)

Argumenter om påstandene
Utregning, bevis etc.:
1+1 < 3 ⇒ 2 < 3
3−x ⇒ 2 = x

Prosesser om argumenter
Lage utregning, finne bevis

Læring
Lære å lage en utregning

Task#

For uttrykket \(ax^2 + bx + c = 0 ⇒ x = \frac{-b ± \sqrt{b^2 - 4ac}}{2a}\): Sett bokser rundt alle argument, påstander og matematiske objekt, og angi om de er argument, påstander eller objekt (og flere kan diskuteres!)

Representasjoner#

Ofte skal vi bruke disse hovedprinsippene:

  • Objekter blir ofte representert med småstein, fliser, tall-linjer, kurver, formler eller andre vanlige representasjonsspråk.

  • Påstander blir ofte representert med vektstang, kurver, formler eller i andre vanlige representasjonsspråk.

  • Argumenter (f.eks. bevis) blir ofte representert med retning nedover (som en utregning). En regel kan skrives \(\overset{premiss}{\underset{konklusjon}{↓}}\).

  • Prosesser (f.eks. å finne et argument) blir ofte representert mot høyre.