Inn#

Forutsetninger og læringsmål#

Du skal kunne lese inn informasjon fra brukeren og legge det i en variabel.

Introduksjon#

sources/programming/0200constructs/keyboard.png

Fig. 76 Inn: Tastatur#

brukeren er noe annet enn programmereren (selv om noen ganger programmereren kan bruke og teste programmet selv).

Om vi ikke kunne lese informasjon fra brukeren måtte programmet gjøre det samme hver gang (om vi ikke hadde tilfeldighet eller annen innlesing i programmet, da). Det ville være ganske kjedelig. Innlesing i programmet er viktig. Innlesing gjør at programmet kan håndtere forskjellige situasjoner. Programmet blir mer generelt.

I forskjellige språk#

Python: input#

For ut hadde vi funksjonen print(). For inn har vi også en funksjon, nemlig input(). Den kan ta et argument, men det viktigste er at den svarer/returnerer/får verdien som brukeren har skrevet inn. Hva tror du følgende program gjør?

navnet = input("Skriv navnet ditt!")
print("Du heter", navnet)

Datatyper: Tekster og tall#

Om du jobber med tall, kan du få problemer med datatyper. Vi skal snakke om dette seinere, men her er to eksempler:

tallTekst = input("Skriv et tall!")
tallVerdi = int(tallTekst)
print("Du skrev tallet " + str(tallVerdi))

int og input brukes ofte sammen, og puttes ofte inn i samme linje:

tallVerdi = int(input("Skriv et tall til!"))

Scratch: Ask() and wait#

Ask () and wait

../../../_images/scratchInput.png

Fig. 78 card = input(‘Which card did you pick?’)#