Variable#
Læringsmål#
Du skal kunne
Se for deg når vi kan bruke variable til å modellere virkeligheten
Sette en variabels verdi
Bruke en variabels verdi
Vi forutsetter at du har et Jupyter-dokument å jobbe i. Lag gjerne mange fine markdownceller med forklaringer på hva du gjør!
Introduksjon#
En variabel er et sted vi kan lagre en verdi.
En variabel modellerer en verdi i verden (eller i vårt hode).
En variabel kan ha verdier av en type. De mest aktuelle for oss er tallverdier (som int
og float
i Python) og tekster (String
i Python).
Representasjoner#
Eske#

Fig. 72 Variabel#
En variabel er et navn som peker på en verdi. Vi kan sammenlikne dette med en pappeske. Verdien (for eksempel 5
) ligger oppi pappesken.
Når vi «setter en variabel til å ha en verdi», også kalt «tilordner en variabel en verdi» putter vi altså en verdi oppi esken. Da skriver vi for eksempel a = 5
.
Når vi bruker verdien, også kalt «leser verdien», ser vi altså hva som er oppi esken. I følgende setning ser vi hva som ligger oppi a
, legger til 2 og putter resultatet oppi b
: b = a + 2
.
Scratch#

Fig. 73 Variabel#

Fig. 74 Bruk av variabel#
I Scratch er variable oransje. Man kan lage egne variable. Man kan sette variables verdi, og bruke variable som verdier. Legg merke til at variable har runde ender; de kan altså settes inn overalt der vi har tallverdier.

Fig. 75 Stage-området#
Variables verdi blir også vist i Stage-området (øvre høyre område).
Python#
I Python skriver vi altså variabelens navn. Om vi skriver variabelens navn til venstre for et likhetstegn putter vi vanligvis en ny verdi oppi variabelen; om vi skriver variabelens navn til høyre for et likhetstegn leser vi vanligvis variabelens verdi. Eksempel:
minVariabel = 1 # Dette betyr at variabelen "minVariabel" får verdien 1
minVariabel = 2 # variabelen får verdien 2 i stedet
print(minVariabel)
2
Excel#
En undervurdert funksjon i Excel er =let
, som lar deg lage en lokal variabel i en formel.
Algoritmer#
Sette en variabels verdi =
#
Vi kan sette en variabels verdi på denne måten (her heter variabelen minVariabel
):
minVariabel = 2;
print(minVariabel);
minVariabel = 3;
print(minVariabel);
minVariabel = 4;
print("variabelen minVariabel har nå verdien " + str(minVariabel))
2
3
variabelen minVariabel har nå verdien 4
Legg merke til at likhetstegnet =
i Python betyr «settes lik», mens tegnet i algebra betyr «er lik». I Python representerer tegnet altså at vi gjør noe med variabelens verdi, mens i algebra er det et utsagn om variabelen som kan være sant eller usant. (Senere skal vi se at vi kan skrive utsagn i Python også, men da bruker vi dobbelt likhetstegn ==
; se om If.)
Tilsvarende gjelder i de fleste tekstbaserte programmeringsspråk; men noen bruker :=
i stedet for =
.
Bruke en variabels verdi#
Vi har allerede brukt en variabels verdi da vi skrev print(minVariabel)
. Vi skal nå vise flere eksempel, med variablene a
og b
:
a = 2
b = a + 3
print("a =", a)
print("b =", b)
a = 2
b = 5
Variabel i programmering og algebra#
En variabel i programmering har likheter med variabel i algebra. Samtidig er de grunnleggende forskjellige: En variabel i programmering kan skifte verdi, mens den i algebra har samme verdi hele tida.