Den assosiative lov#

Forutsetninger og læringsmål#

Introduksjon#

Den assosiative lov er en egenskap ved noen operatorer. Om en operator ⊕ er assosiativ stemmer regelen \(\overset{a ⊕ (b ⊕ c)}{\underset{(a ⊕ b) ⊕ c}{↓}}\). For eksempel er + assosiativ fordi regelen \(\overset{(a + b) + c}{\underset{a + (b + c)}{↓}}\) er sann.

Representasjoner#

../../_images/assoc.png

Fig. 1.18 Assosiativitet#

Ord#

Med ord kan man si at en operator er assosiativ om det er likegyldig hvilke av argumentene som hører tettest sammen.

../../_images/assocLeft.png

Fig. 1.19 Assosiert til venstre#

../../_images/assocRight.png

Fig. 1.20 Assosiert til høyre#

Formelspråk#

Den assosiative lov for ⊕ er altså \(\overset{a ⊕ (b ⊕ c)}{\underset{(a ⊕ b) ⊕ c}{⇵}}\), ofte skrevet \(a ⊕ (b ⊕ c) = (a ⊕ b) ⊕ c\).

Vi kan også si dette prefiks: \(⊕(a, ⊕(b, c)) = ⊕(⊕(a, b), c)\).

../../_images/assocBoth.png

Fig. 1.21 Siden + er assosiativ kan vi velge hvordan vi tolker \(a + b + c\) og droppe parentesene.#

Siden begge tolkinger gir samme verdi kan vi droppe parentesene#

For operatorer som er assosiative har det altså ikke noe å si hvordan vi tolker parentesene. Dermed kan vi droppe dem. Vi sier rett og slett \(a ⊕ b ⊕ c\) uten å velge om det betyr \(a ⊕ (b ⊕ c)\) eller \((a ⊕ b) ⊕ c\). For eksempel sier vi 2 + 3 + 4 uten parenteser.

Syntakstre og bokser#

TODO

Algoritmer#

Å sjekke om en operator er assosiativ#

Skal vi sjekke om en operator er kommutativ kan sette inn operatoren i den assosiative lov (\(⊕ ↦ ×\), om man vil) og sjekke om det stemmer. Om vi for eksempel skal sjekke om multiplikasjon er assosiativ kan vi sjekke om det stemmer at \((a × b) × c = a × (b × c)\). Om dette stemmer er × kommutativ.

Er divisjon kommutativ?

Vi har fortsatt våre vanlige teknikker:

  • Bevise formelt med utregninger basert på eksisterene regler

  • Gjøre handling i en representasjon

  • Eksempel, som kan lage intuisjon, bli et generisk eksempel eller moteksempel.

Operatoren “er lik” er .

Flere eksempler og oppgaver#

Oppsummering (noen av disse er tatt før):

  • Addisjon er .

Løsningskommentar

Addisjon: Handling i representasjonsspråk/generisk eksempel i småstein eller tall-linje?

  • Subtraksjon er .

Løsningskommentar

\((a - b) - c\) \(a - (b- c)\). Det ser vi for eksempel ved å sette inn 5, 3 og 1 for de tre variablene. \((5 - 3) - 1\) er mens \(5 - (3 - 1)\) er .

  • Multiplikasjon er .

Løsningskommentar

Litt tricky kanskje; se assosiativitet under multiplikasjon. Man kan også lage generisk eksempelrepresentasjonene av gjentatt multiplikasjon under potens.

  • Divisjon er .

Løsningskommentar

Vises ved moteksempel.

  • Potens er .

Løsningskommentar

Vises ved moteksempel.

Aspekter#

Talltyper#

Læring#

Mulig aktivitet: Drama i praksis: Hvem vil jeg være sosial med?

Venstre- og høyreassosiativitet.#

../../_images/assocBoth.png

Fig. 1.22 Assosiativitet#

Hva med minus? Hvordan skal vi tolke 2 - 3 - 4? Vår kultur har bestemt seg for å tolke dette som (2 − 3) − 4. Vi tolker det altså venstre-assosiativt.

Dette er en egenskap ved formelspråket og ikke matematikken. Vi velger å tillate oss å skrive \(a ⊕ b ⊕ c\) uten parenteser; det er det samme om folk tolker det som \(a ⊕ (b ⊕ c)\) eller \((a ⊕ b) ⊕ c\).

Skriv uttrykket 2^3^4 inn i Excel, Google og Wolfram Alpha, og sammenlikn svarene. Forklaring under potens. Wolfram Alpha kan dere godt kjenne til.