Programmerings-konstruksjoner#

Forutsetninger og læringsmål#

Introduksjon#

En lærer må veilede sine elever

Representasjoner#

Konstruksjonene har forskjellige representasjoner i forskjellige språk. En oversikt er her:

Table 13 Representasjoner, programmeringskonstruksjoner#

Norsk

Python

Scratch

Eksempel

Instruksjon

Linje

Blokk

Ut

print()

../../../_images/scratchSay.png

Skrive til skjerm

Sekvens

Linjer

Blokk-kjede

Først stå opp, så spise frokost

In

svar = input(‘Spørsmål?’)

../../../_images/scratchInput.png

Variabel

alder = 10

../../../_images/scratchVariable.png

Matpakka får verdien gulost

Hvis

if foo > 10: print("Stor")

../../../_images/scratchIf.png

Viss barnet har vært flinkt: Gi det premie

Repetisjon

while(hungry): eat()

../../../_images/scratchRepeat.png

Så lenge barnet er sultent: Gi mer gulost

For alle

for

For alle barna: Gi dem støtte

Funksjon

def f f()

Custom blocks

Å gi premie består av å finne premie, rekke den fram og si ‘værsågod’

Følgende skal egentlig plasseres under aritmetikk

Table 14 Representasjoner, aritmetikk#

Norsk

Python

Scratch

Eksempel

Følgende under

Table 15 Representasjoner, tekst#

Norsk

Python

Scratch

Eksempel

Kjede sammen

+ (concatenate)

Join

“fornavn” + ” ” + “etternavn”

TODO#

  • GeoGebraScript, Excel