Instruksjoner#

Læringsmål#

Introduksjon#

Et program består av instruksjoner.

Instruksjonene er av forskjellige typer:

  • Noen manipulerer data, for eksempel x = 2.

  • Noen kjører oppskrifter (funksjoner) som er definert tidligere

  • Noen skriver ut informasjon til brukeren

  • Noen leser inn informasjon fra brukeren

Representasjoner#

Scratch#

../../../_images/scratchSequence.png

Fig. 71 Scratch-blokker#

Instruksjonene i Scratch kalles blokker. De kan kobles sammen.

Øvelse: Lag et program som sier “Det snør, det snør” i riktig rekkefølge.

Python#

Ofte i Python har man en instruksjon per linje.

Dette er kanskje ikke så vanskelig. Vi skal likevel bruke litt mer tid på dette, og studere det i noen andre representasjoner.

Øvelse: Lag et program som skriver ut linjene i sangen “Det snør, det snør” i riktig rekkefølge.