Roller i programmering#

Læringsmål#

Introduksjon#

../../../_images/programmeringIO.png

Fig. 64 I denne figuren er brukeren på venstre og høyre side, mens programmereren styrer koden øverst#

I programmering er det viktig å skille mellom flere roller:

  • Programmereren, som skriver kode. Programmereren kan f.eks. skrive instruksjoner i Python.

  • Brukeren, som bruker programmet. Når programmet skriver ut skriver det til brukeren; når det leser inn leser det fra brukeren.

Programmereren kan selvfølgelig også bruke programmet selv, særlig når hun tester programmet. Hun da da inn i brukerens rolle.

Vi kan også snakke om andre roller, som tester, leder, kunde, spesifiserer — men det er ikke så viktig i skolesammenheng.

Hardware#

../../../_images/pc.png

Fig. 65 Datamaskin (hardware).#

Mens koden kalles software, kalles fysiske maskiner hardware. Eksempler på hardware er selve datamaskinen, smart-telefoner, disker/lagringsenheter, tastatur og andre inn-enheter, skjerm og andre utenheter, kabler og mye annet.