Skip to main content
Ctrl+K
Logo image
  • Mashov forside
  • 1. Matematikk
    • 1.1. Aritmetikk
      • 1.1.5. Telle og tall
        • Flersifrede tall
      • 1.1.6. Pluss
        • Algoritme
        • Variable (forsmak)
        • Den kommutative lov
        • Den assosiative lov
      • 1.1.7. Minus
      • 1.1.8. Ganging
        • Proporsjonalitet
      • 1.1.9. Deling
        • Delelighet
        • De fire regneartene
      • 1.1.10. Faktorer
        • Kvadratrot
        • Rot
        • Faktorisering i flere runder
        • Primtall
        • Minste felles multiplum
        • Største felles faktor
      • 1.1.11. Brøk
        • = Like brøker
        • Splitte (utvide) brøk
        • Samle (forkorte) brøk
        • < Sammenlikne brøker
        • Felles nevner
        • + Addere og subtrahere brøker
        • × Multiplisere brøker
        • ÷ Dividere brøker
        • ⁿ Potens av brøk
        • √ Kvadratrot av brøk
        • Brøk av brøk (brudden brøk)
      • 1.1.12. Potens
      • 1.1.13. Prosent
        • Prosenttall, brøk og desimaltall
        • Andel = del / helhet
        • Ny = gammel + økning
        • Gjentatt vekst
      • 1.1.14. Formelspråket
        • Tegn
        • Formler
        • Parenteser
        • Spesielle skrivemåter i formelspråket
      • 1.1.15. Tallmengdene
        • Naturlige tall (telletall)
        • Null
        • Negative tall
        • Heltall
        • Rasjonale tall
        • Reelle tall
        • Komplekse tall
    • 1.2. Algebra
      • 1.2.5. Prealgebra
      • 1.2.6. Variabel
      • 1.2.7. Innsetting
      • 1.2.8. Kvadratsetningene
      • 1.2.9. Operator
        • Variabel for operator
        • Den kommutative lov
        • Den assosiative lov
        • Den distributive lov
        • Identitetselementet
        • Invers
      • 1.2.10. Algebraiske strukturer
        • Grupper
        • Ringer
    • 1.3. Funksjoner
      • 1.3.9. Egenskaper ved funksjoner
        • Nullpunkt
      • 1.3.10. Typer funksjoner
        • Førstegradsfunksjoner
        • AndregradsfunksjonerIKKE FERDIG
    • 1.4. Utsagn
      • 1.4.4. Likning
        • Likningsregler
        • Likningsløsning
        • Likningsløsing
        • 1.gradslikninger
        • 2.Likning
      • 1.4.5. Ulikheter
      • 1.4.6. Boolsk logikk: Utsagn om utsagn
        • Og
        • Eller
        • Ikke
        • Viss
      • 1.4.7. Likningssett
    • 1.5. Argumentasjon
      • 1.5.7. Objekt
      • 1.5.8. Regler på objekt
      • 1.5.9. Påstander, utsagn
      • 1.5.10. Regler på påstander
        • Regler
        • Ordet “hvorfor”
      • 1.5.11. Argumenter
        • Nivåer av argumentasjon
        • Argumentasjon utenfor matematikk
      • 1.5.12. Prosess
      • 1.5.13. Læring
    • 1.6. Geometri
      • 1.6.1. GeoGebra TODO
  • 2. Databehandling
    • 2.1. Data
      • 2.1.5. Objekt
      • 2.1.6. Type
      • 2.1.7. Lister
        • Vektorer
        • Par
      • 2.1.8. Mengde-liknende
        • Mengde (sett)
        • Populasjon
        • KlasseIkke ferdig
        • Skjema
    • 2.2. Statistikk: Å analysere data
      • 2.2.5. Statistikk, ordnet per parameter
        • Én kategorisk parameter
        • Én kontinuerlig parameter
        • Overlappende hendelser
        • To kategoriske parametre
        • To kontinuerlige parametre
        • Avhengige parametre (betinget sannsynlighet)
        • Flere kategoriske parametre
        • Flere kontinuerlige parametre
    • 2.3. Sannsynlighet
      • 2.3.13. Utfall og hendelse
      • 2.3.14. Frekvens og frekvensfordeling
      • 2.3.15. Utvalg av en populasjon
    • 2.4. Programmering: Å gjøre noe med data
      • 2.4.6. Roller i programmering
      • 2.4.7. Programmerings-konstruksjoner
        • Skrive ut
        • Å gjøre ting etter hverandre
        • Instruksjoner
        • Variable
        • Inn
        • Hvis (betingelse)
        • Repetisjon: Å gjøre en ting mange ganger
        • Gjøre noe for mange
        • Oppskrifter (funksjoner)
      • 2.4.8. Programmeringsspråk
        • Python
        • Scratch
      • 2.4.9. Datatype
      • 2.4.10. Modellering
  • 3. Semiotikk
    • 3.4. Modellering
      • 3.4.5. Modellering, tokant
      • 3.4.6. Modellering, trekant
    • 3.5. Generalitet
  • 4. Didaktikk
  • 5. Vitenskap
    • 5.1. Artikler
      • 5.1.9. Grunnlagsspråk
      • 5.1.10. Bakgrunn
      • 5.1.11. Spørsmål, problemstilling, hypotese
      • 5.1.12. Metode
      • 5.1.13. Data
      • 5.1.14. Databehandling
  • 6. NLA-Kurs
    • 6.3. MA101 og MA102
    • 6.4. MA302
  • 7. Mashov
    • 7.4. Struktur mellom sidene
    • 7.5. Strukturer i hver side
      • 7.5.4. Forutsetninger og læringsmål
      • 7.5.5. Introduksjon og eksempler
      • 7.5.6. Representasjoner
      • 7.5.7. Algoritmer
  • .ipynb

Problemløsing

Contents

  • Forutsetninger og læringsmål
  • Introduksjon
  • Representasjoner
  • Algoritmer
  • Aspekter
  • Talltyper
  • Læring

Problemløsing#

https://www.matematikksenteret.no/sites/default/files/2023-04/arbeid som en matematiker.pdf

Josephusoppgaven https://www.matematikksenteret.no/sites/default/files/2023-04/Avansert tenking for alle.pdf

Problemløsing i barnehagen https://www.matematikksenteret.no/sites/default/files/2023-04/problemløsing barnehagen.pdf

Forutsetninger og læringsmål#

Introduksjon#

Representasjoner#

Algoritmer#

Aspekter#

Talltyper#

Læring#

Contents
  • Forutsetninger og læringsmål
  • Introduksjon
  • Representasjoner
  • Algoritmer
  • Aspekter
  • Talltyper
  • Læring

By Ellef Fange Gjelstad

Tilbakemeldinger ønskes!