Boolsk logikk#
Forutsetninger og læringsmål#
Boolsk logikk har ikke så mange forutsetninger. På en annen planet er dette kanskje matematikken de lærer først på barneskolen, før tall, addisjon etc.
Boolsk logikk er nyttig i dagliglivet. Det modellerer en god del vanlige tankemåter. Vi skal bruke det som en “meta-logikk” om regler.
TODO burde ha oppgaver
Introduksjon#
Boolsk logikk eller Boolsk algebra er en algebra der konstanter er Sann og Usann (ikke tall), og viktige operatorer er Og, Eller og Ikke. Variable i algebraen er altså påstander.
Representasjoner#
Ord#
Boolsk algebra har begreper som “sann” og “og” som nært gjenspeiler ord i dagliglivet. Det er likevel noen forskjeller i forståelsen av Hvis og Og.
I dette dokumentet blir operatorene skrevet med stor bokstav, for å skille navnene på operatorene fra ordene “og” og “eller” i løpende tekst.

Fig. 31 George Boole#
Formelspråk#
Boolsk algebra har formler for det meste; dette er dekket under de enkelte operatorene. Noen ting varierer litt (f.eks. om Sann blir skrevet “T” eller “True”, men det er sjelden noe problem å forstå.
“Boolsk aritmetikk”#
Man kan representere Sann med 1 og Usann med 0, og Og med × og Eller med +. Da stemmer ganske mange lover (men 1 + 1 → 1!)
Venn-diagram#
Fig. 32 Venn-diagram: Og#
I et Venn-diagram (etter John Venn) er hvert punkt et tilfelle, og hvert område et utsagn (som er sann om alle punktene i området).
Venndiagrammet får fram sammenhengen mellom ∨ og ∪ (union), altså mellom boolsk logikk og mengdelære.
Elektronikk#
Fig. 33 Elektronikk: Og#
I elektronikk bruker man typisk symbolet til høyre. Noen ganger er verdien “Sann” / 1 assosiert med 5 Volt go “Usann”/0 assosiert med 0 Volt. En serie med strømførende ledninger kan dermed få verdier som 1001, som kan tolkes som et binært tall som er likt desimaltallet 9.
Sannhetsverditabell#
I en sannhetsverditabell har hver variabel og hvert utsagn en kolonne, og hver kombinasjon av verdier har en linje.
A |
B |
A ∧ B |
---|---|---|
Sann |
Sann |
Sann |
Sann |
usann |
usann |
usann |
Sann |
usann |
usann |
usann |
usann |
Scratch#
I Scratch har sannhetsverdier grønne blokker.
Aspekter#
Tolkninger