Argumentasjon#
Dette er sider om argumentasjon, bevis etc.
Forutsetninger og læringsmål#
Du bør vite en del om utsagn, f.eks. likninger.
MA101-studenter bør vite at noe av dette går utenfor det man trenger å lære på GLU1.
MA302-studenter, derimot, skal
kjenne ordene objekt, generelt objekt, påstand/utsagn, argument, prosess og læring
vite forskjell på påstand og argument
vite forskjell på argument og prosess
vite hvordan handlinger på objekt kan bli til påstander
vite hvordan handlinger på påstander kan bli til argument
Læreplanen#
Tradisjonelt har bevis vært forbundet med avansert matematikk fra videregående skole og oppover. Fra 1990-tallet ble det vanlig blant forskere å jobbe bevisrettet langt tidligere (referanser fra [Stylianides, 2007]).
Resonnering og argumentasjon er faktisk et av kjerneelementene i LK20:
Resonnering i matematikk handler om å kunne følge, vurdere og forstå matematiske tankerekker. Det innebærer at elevene skal forstå at matematiske regler og resultater ikke er tilfeldige, men har klare begrunnelser. Elevene skal utforme egne resonnementer både for å forstå og for å løse problemer. Argumentasjon i matematikk handler om at elevene begrunner framgangsmåter, resonnementer og løsninger og beviser at disse er gyldige.
Hvorfor bryr vi oss om bevis i skolen?#
For å være sikker#
For matematikere er det viktig å bevise noe for å være sikker. Hvordan kan vi vite at noe er sant?
For å lære å argumentere#
Det er et mål for matematikkundervisningen å lære å argumentere. Argumentasjon er rett og slett en del av matematikken.
For å lære gjennom å argumentere#
«A proof ’s potential to promote understanding and conviction is one of the main reasons for which proof is so important for students’ learning of mathematics» (Stylianides, 2009, s. 10)
En del bevis viser hvordan matematikk er oppbygd og hvordan matematisk forståelse kan bygges.
Tilsvarende ser vi i matematikkhistorien at ny matematikk ofte oppstår når man skal bevise noe.
Referanser#
Innføring i [Hovik and Solem, 2021]
Matematikksenteret Mestre Ambisiøst Matematikkundrevisning: 5 Argumentasjon
Matematikksenteret Mestre Ambisiøst Matematikkundervisning: 10 Resonnering (om å lede resonnerende samtaler), inkludert skjedder og skjerf
Matematikksenteret om resonnering med GeoGebra bruker altså GeoGebra.
Fagartikler om kjerneelementene, bl.a. om Resonnering og argumentasjon.
Introduksjon: Kolonnerammeverket#
Dette er en sortering av ting vi skal snakke om i MA302.
Tingene vi skal snakke om kan sorteres i noen “kolonner”. Oversikt er nedenfor, og du kan klikke på overskriftene.
Objekt vi snakker om.
tall, uttrykk etc.:
\(2\), \(1.618\), \(⅓\),
\(2+3\), \(2×3\),
\(3 - x\), \(a + b\) og \(f(x)\)
Påstander om objektene
Likninger etc.:
\(\textrm{Sann}\), \(\textrm{Usann}\),
\(2 + 3 = 5\),
\(3 - x = 1\)
Argumenter om påstandene
Utregning, bevis etc.:
1+1 < 3 ⇒ 2 < 3
3−x ⇒ 2 = x
Prosesser om argumenter
Lage utregning, finne bevis
Læring
Lære å lage en utregning
Vi har regler som virker på objekter, som gir påstander, og regler som virker på påstander, som gir argumenter.
Representasjoner#
Ofte skal vi bruke disse hovedprinsippene:
Objekter blir ofte representert med småstein, fliser, tall-linjer, kurver, formler eller andre vanlige representasjonsspråk.
Påstander blir ofte representert med vektstang, kurver, formler eller i andre vanlige representasjonsspråk.
Argumenter (f.eks. bevis) blir ofte representert med retning nedover (som en utregning). En regel kan skrives \(\overset{premiss}{\underset{konklusjon}{↓}}\).
Prosesser (f.eks. å finne et argument) blir ofte representert mot høyre.
Læring#
Talltyper#
Vi vil bruke symbolet 𝔹 for talltypen “boolsk”, altså talltypen som har verdiene sann
og usann
.
TODO#
http://tangenten.no/wp-content/uploads/2021/12/tangenten-1-2020-Anderson.pdf ARgumentasjon i regnefortellinger
https://www.matematikksenteret.no/sites/default/files/attachments/MAM/Revisjon 20-21/Enge_Valenta_Argumentasjon_og_regnestrategier.pdf Enge, Valenta (2011) i Tangenten