Tegn#

Forutsetninger og læringsmål#

Formelspråket består av tegn (bokstaver, tall etc).

Representasjoner#

Unicode#

Bakgrunn: En gang sa vi at det fantes 26 eller 29 bokstaver, og 10 sifre. I datamaskinens barndom brukte man ofte 127 tegn (ASCII. For eksempel var tegnet A tegn nummer 65, kodet som binærtall 100 0001. Senere ble dette utvidet til 255 tegn (ISO8859. Dengang man hadde bare 255 tegn måtte man bruke x eller * når vi mente ×. Nå kan vi gjøre forskjell på bokstaven x og gangetegnet ×.

Nå har man laget en standard, Unicode, som har så mange bokstaver at man får plass til “alle” verdens bokstaver. Eksempler på Unicode-tegn er A, 2, , , 🍎, ½ og . “Alle” matematiske tegn, utenlandske tegn og historiske tegn, og andre symbol,

“Juksetegn”#

* eller x for ×#

× og · multiplikasjon

/ for ÷ #

÷ divisjon også ½

#

subtraksjon en dash

Algoritmer#

Finne et tegn med kjent navn#

Søk på Google. Søk f.eks. etter “Unicode cross”, “unicode apple” eller “unicode multiplication”.

Unicode-tegn er altså “bokstaver” som kan klippes og limes på vanlig måte

Finne et tegn med kjent utseende#

Gå til shapecatcher.com og tegn tegnet.

Sette inn et tegn på tastaturet#

WinCompose#

WinCompose er et veldig bra program som kan sette inn Unicode-tegn. Ellef bruker det hele tida.