Den kommutative lov#

Forutsetninger og læringsmål#

Vi snakker om den kommutative lov for addisjon: \(\overset{a + b}{\underset{b+ a}{⇵}}\) og multiplikasjon: \(\overset{a × b}{\underset{b × a}{⇵}}\).

Denne siden handler om den kommutative lov for addisjon og multiplikasjon. Vi skal senere snakke generelt om kommutativitet for andre operatorer.

Introduksjon fra addisjon#

I småsteinrepresentasjonen er det klart at er like mange som . Addendenes rekkefølge er likegyldig. Vi kan jo bare bruke algoritmen “flytte småsteinene (altså erne) rundt omkring”. Algoritmen blir et bevis for regelen , altså \(\overset{2 + 3}{\underset{3 + 2}{↓}}\).

Tilsvarende regel (altså \(\overset{a + b}{\underset{b + a}{↓}}\)) gjelder for hvilket som helst tall \(a\) og \(b\). Dette beviser vi ikke formelt nå, men det virker opplagt i småsteinrepresentasjonen. Dette er en generell regel som gjelder for mange tall (faktisk for uendelig mange tall \(a\) og \(b\)).

Denne innsikten kalles den kommutative loven for addisjon.

Ordforklaring: Kommutativ

En huskeregel for navnet “kommutativ” er “commute” i trafikken (en buss som går fram og tilbake).

Et eksempel på bruk av kommutativ lov er regnestykket 2 + 7. En elev kan selvfølgelig bruke en simpel algoritme, telle opp og og legge sammen. Det er enklere å bruke kommutativ lov til å få 7 + 2 og telle fra første addend: 7,8,9. Dette gjelder enda mer om vi har oppgaven 2 + 57. Da kan vi si
.
Dette er altså en egnet strategi når første addend er liten og den andre stor.

  • blir

  • 3 + 83 blir

  • 4 + 61 blir .

Representasjoner#

Om vi har gode representasjoner er kommutative lover mer eller mindre selvfølgelige. Det kan man egentlig si om de fleste lover og algoritmer. Med dårlige representasjoner er de kronglete.

Småstein#

Algoritmer og operatorer#

Addisjon#

Subtraksjon#

Nei! Men noen elever kan tenke at det gjelder. Motbevises enklest med moteksempel.

Læring#

TODO Læring ? Om eleven har en god representasjon vil dette virke naturlig i eksempelsituasjoner. Så vil eleven forstå det mer generelt og kanskje sette navn på det (reifisering). Så vil det bli selvfølgeliggjort.
TODO Hypotese Elever bruker ofte kommutativ lov naturlig svært tidlig.