đŸŒ·Eksempelargument#

Forutsetninger og lÊringsmÄl#

Vi skal senere snakke videre om ❀ generiske eksempler.

Referanser#

Referanser som mÄ skrives inn TODO1

Introduksjon#

Hovedpoenget her er at nÄr man skal vise at noe alltid stemmer, holder det ikke Ä vise til eksempler.

Naturvitenskapelig induksjon#

Vi har et annet sted snakket om matematisk induksjon. “Naturvitenskapelig induksjon” er noe helt annet: Det er i prinsippet Ă„ gĂ„ fra eksempler til noe generelt. Hver gang vi har kastet en stein opp i vĂŠret har den kommet ned igjen, sĂ„ vi sier “det er en naturlov at nĂ„r vi kaster en stein opp i vĂŠret kommer den alltid ned igjen.

Dette holder kanskje i naturvitenskapen, men ikke som matematisk bevis. Matematikken er altsÄ strenger enn naturvitenskapen.

Eksempel: PĂ„standen “alle primtall er oddetall”. Vi kan prĂžve dette med 3,5,7 og alle primtall videre sĂ„ langt vi orker (og det vil stemme); men fortsatt har vi ikke bevist at det holder for alle primtall.

Motbevis#

Selv om det ikke holder med 1000 eksemper for Ă„ bevise at noe alltid stemmer, holder det med ett eneste for Ă„ vise at noe ikke alltid stemmer.

Eksempel: PĂ„standen “alle primtall er oddetall”. Det holder med ett eneste eksempel (2) for Ă„ vise at denne pĂ„standen ikke er sann for alle tall. (I praksis, nĂ„r man har motbevist noe med moteksempel, kan man modifisere pĂ„standen og sĂ„ prĂžve igjen; for eksempel kan man modifisere pĂ„standen til “alle primtall stĂžrre enn to er oddetall”.

Representasjoner#

Ord#

FormelsprÄket#

Det er ikke en regel at \(\overset{P(1) P(2) P(3) P(17)}{\underset{∀n ∈ ℕ P(n)}{↓}}\), ikke en gang om vi prþver ut \(P(n)\) for veldig mange eksempler av n.

Derimot er det en regel at et moteksempel (f.eks. 2) holder: \(\overset{¬P(2)}{\underset{¬(∀n ∈ ℕ P(n))}{↓}}\)

Eksempler#

Alle mennesker jeg kjenner liker sjokolade; dette er likevel ikke noe argument for at absolutt alle liker sjokolade.

Det er ikke sant at alle mennesker liker fisk; jeg kjenner nemlig en som ikke gjĂžr det.

I 10000 dager har jeg vÄknet og sÄ sovnet sÞtt; dette er ikke noe bevis for at hver dag man vÄkner vil man sovne sÞtt.

Algoritmer#

Vise elever at eksempler ikke holder#

Du mÄ altsÄ vise elevene at dette ikke holder.

Se i litteraturen.

Utvikle elevers argument til ❀ generiske eksempler#

❀ generiske eksempler

LĂŠring#

Eksemplers funksjon i lĂŠring#

Eksempler er selvfÞlgelig fortsatt viktig i Ä forstÄ noe! TODO

Eksemplers funksjon i utvikling av argument#

Eksempelr er fortsatt viktig nÄr vi skal lage argument; bygger intuisjon.

Representasjon: GrĂžnt

F.eks.

Behaviourisme#

Behaviourismen tenker at mennesker lÊrer pÄ denne mÄten? etterm ons, tor, fre fra USA


1

[] from empirical to proof? [Balacheff, 1988]