Innsetting#
Forutsetninger og læringsmål#
Dette forutsetter et variabelbegrep.
Innsetting er nyttig til svært mye i praksis og videre matematikk. Innsetting brukes for eksempel til
Egentlig all bokstavregning
likningsløsninger
Vi vil, selv om det er litt uvanlig, argumentere for at når vi snakker om å sette inn en verdi for noe (f.eks. et tall for en variabel) er det bedre å bruke tegnet ↦ enn =.
Introduksjon#
Fig. 14 {lengde ↦ 105 m, bredde ↦ 68 m}
Wikimedia / Nielsf#
Et rektangel har areal lik lengde×bredde. En fotballbane er 105 meter lang og 68 meter bred; arealet for denne fotballbanen er altså lik 105m×68m; dette kan skrives om til 7140 m².
Nå skal vi understreke et poeng som er så selvfølgelig at vi nesten ikke snakker om det: Man kan sette inn verdi for en variabel i en formel. Dette er altså å bruke eller applisere en formel.
NDLA om formelregning (av en eller annen grunn plassert i likninger)
Representasjoner#
Ord#
Formelspråk#
=#
En del ganger brukes likhetstegnet =
for innsetting. Da får vi for eksempel \(A = l×b, l = 105\mathrm{m}, b=68 \mathrm{m}\). Dette er vanlig, og matematisk ok; likevel finnes innvendinger mot denne notasjonen;
Likhetstegnet brukes vanligvis om noe symmetrisk, “er lik”. Det ser ut som at \(l = 105 \mathrm{m}\) er en likning. Egentlig snakker vi ikke om en likning, men om en innsetting.
Dessuten ser det ut til at de tre “likningene” er likeverdige. Selv om det er matematisk ok å tenke på dem som likeverdige, tenker vi egentlig at de to siste skal settes inn i den første. Notasjonen kan derfor forvirre elevers forståelse av hva likhetstegnet
=
betyr.
↦#
Vi vil heller foreslå å bruke tegnet ↦
(maplet) for innsetting. Da får vi for eksempel \(A = l×b, l ↦ 105 \mathrm{m}, b↦68\mathrm{m}\). Dette uttrykker bedre hva vi faktisk mener å gjøre. En innvending er riktignok at notasjonen er sjeldnere.
Vi vil også foreslå det samme tegnet når vi kommer til likningsløsninger og innsettingsmetoden for likningssett.
Piler#

Fig. 15 \(y = x + 3, x ↦5\) gir \(y = 8\)
Caroline Kulczycky#
Når det er teknisk enkelt å lage lange piler (f.eks. på et whiteboard) kan det være egnet å tegne opp innsetting som piler.
Andre representasjoner#
Vi kan vise substituering i andre representasjoner også, men det er kanskje ikke så vanlig å vise store eksempler. Tekniske grunner? TODO
Læring#
Vi bruker innsetting veldig ofte. Likevel snakker vi ikke så ofte om det.
Dette er liksom et meta-begrep som vi bare bruker og ikke snakker om. Kanskje det er fornuftig/nødvendig?