Nivåer av argumentasjon#
Anbefaling for en 5MA302-student:
Les introduksjonsavsnittet under
Les først innføringen i [Enge and Valenta, 2011].
Les så oversikten i [Reid and Knipping, 2010] kapittel 7. Få med representasjonenes betydning; få med de store linjene.
Se videre under de enkelte “nivåene”.
Forutsetninger og læringsmål#
Referanser#
Innføringen i [Enge and Valenta, 2011]. Oversikt i [Reid and Knipping, 2010] kapittel 7.
TODO ordne inn flere referanser1
Introduksjon#
Inndelingen er litt forskjellig [Reid and Knipping, 2010] kap. 7, men vi skal snakke om følgende (som har egne sider)
👩🏫 Referanse til autoriteter (f.eks. lærer eller lærebok)
🌷 Bevis fra eksempler (empiriske bevis)
❀ Handlinger i representasjonsspråk (generiske eksempler): Handling som blir vist i et konkret eksempel, men hvor det er klart at handlingen kan gjøres i alle tilfeller
Oppgave: Forklar 1. kvadratsetning \(\overset{(a + b)(a + b)}{\underset{a^2 + 2ab + b^2}{↓}}\) så du selv og en elev forstår det, i hver av de fire nivåene av argumentasjon.
Løsningsforslag
👩🏫 Referanse til autoriteter: “Det står på Wikipedia” (evt. “på Mashov”, “i læreboka”, “læreren har sagt” eller noe annet)
🌷 Bevis fra eksempler (empiriske bevis): “Jeg har prøvd fem muligheter, og alle stemmer”
❀ Handlinger i representasjonsspråk (generiske eksempler): Handling som blir vist i et konkret eksempel, men hvor det er klart at handlingen kan gjøres i alle tilfeller
En variant her er å prøve med f.eks. tallene 13 + 17: Regner man ut dette får man en sterk følelse av at “dette kunne vi jo gjort med hvilke som helst tall”.
En annen variant er å bruke grafiske språk, f.eks. flisspråket for addisjon og multiplikasjon, som her. Da får man en sterk følelse av at “dette kunne vi gjort for hvilke som helst størrelse på flisene”.
⤓ Regelbasert deduksjon Utregning, med bruk av bl.a. distributiv lov, som her
Representasjoner#
Algoritmer#
Avgjøre hvilket nivå et bevis er på#
Avgjøre hvilket nivå en elev er på#
- 1
Rabling om referanser omnivå av argumentasjon:
Simon and Blume (1996) developed, drawing from the work of Balacheff (1987), Bell (1979), and Van Dormolen (1977)
Harel & Sowder (1998, 2007) describe the three classes of their taxonomy of proof schemes: the external conviction proof schemes class, the empirical proof schemes class, and the deductive proof schemes class
Schifter, Bastable og Russell (2008) Schifter, D., Bastable, V. & Russell, S. J. (2008). ‘Developing mathematical ideas’. I Reasoning Algebraically about operations, Facilitator’s guide. Dale Seymour Publications