❀ Handlinger i representasjonsspråk
Generisk eksempel#

Forutsetninger og læringsmål#

Vi har snakket om at eksempler ikke er gyldig argumentasjon. Nå skal vi se på generiske eksempler; her bruker man eksempler for å få fram noe som er generelt. Selv om man tar utgangspunkt i et eksempel argumenterer man altså generelt.

Referanser#

En introduksjon (og videre referanser) i [Arnesen, 2022] og [Enge and Valenta, 2011].

Ref TODO1

Introduksjon#

Selv om eksempelbevis ikke er gyldige bevis, kan eksemplene noen ganger representere noe mer generelt. Da kan dette bli fullgode bevis eller iallfall fungere som fullgode bevis.

Det finnes mange varianter av dette. Det kan også diskuteres hva som er fullgode bevis fra et pedagogisk og matematisk synspunkt. Hovedpoenget er likevel at dette kan fungere svært bra.

Eksemplene vi snakker om finnes i et representasjonsspråk. Eksempler er

  • Formelspråk

  • Grafiske språk som tellbar mengde, tall-linje eller flis. Ofte tenker vi også i et språk (f.eks. tellbar mengde / fingre) selv om vi bare skriver et annet (f.eks. sifre).

Det er også svært vanlig at vi gjør en handling som passer med språket.

Eksempler:

  • På tall-linja får man fram at 0 + a er det samme som a. Handlingen her, knyttet til addisjon, er å “sette sammen”.

  • Med flisrepresentasjonen får man fram at a×b er det samme som b×a. Handlingen her kan være å “snu” eller “speile”.

Representasjoner#

Vi kan snakke om representasjon av to ting her:

  • Representasjon av beviset (f.eks. med pil)

  • Representasjon av hva som skal bevises (f.eks. tall-linje eller flis)

Ord#

“For eksempel…”

Varianter#

  • Crucial experiment

Algoritmer#

Presentere et generisk eksempel#

[Arnesen, 2022], side 7, sier at man bør presentere et generisk eksempel i to ledd:

  1. Først presenterer man argumentet på eksempelet

  2. Så understreker man at argumentet er uavhengig av selve eksempelet — at det gjelder for alle tilfeller.

Oppgaver / eksempler#

Oppgaver: For hver av de følgende skal du ①formulere en regel, ②finne et egnet representasjonsspråk og ③argumenere for regelen

  • 2 + 3 → 5

  • 2 + 3 - 1 → 4

  • a er oddetall og b er oddetall → a+b er oddetall (her skal du gjøre det både med formel og et grafisk representasjonsspråk)

Finne et generisk eksempel#

Løfte elever til handlinger i representasjonsspråk / generiske eksempler#

Aspekt#

Man diskuterer filosofisk om generisk eksempel er gyldig argument eller ikke. Det er likevel liten tvil om at det er viktig i elevers læring av generelle argument og i den historiske utviklingen av generelle argument. Kanskje er det også viktig i strukturen i argumentene.

Læring#

Tilsvarer sannsynligvis viktige måter å generalisere på.

Dette tilsvarer en viktig måte matematisk kunnskap bygges på, både historisk og hos elevene. [Sfard, 1991]


1

Flere referanser å skrive inn: [Balacheff, 1988], [] [] []