👩‍🏫 Henvisning til autoriteter#

Forutsetninger og læringsmål#

Læreplanen#

Kritisk tenking er en viktig del av LK20s verdigrunnlag. Dette gjenspeiler at kritisk tenking er viktig i vår kultur — og at det etter manges mening er viktig i vårt samfunns teknologiske utvikling (se f.eks. Ludvigsenutvalget). Kritisk tenking har også alltid vært viktig i vitenskap. Kritisk tenking er altså ikke bare viktig i matematikk, men i alle fag.

Introduksjon#

Henvisning til autoriteter er f.eks.

  • Det står i boka/en artikkel/Wikipedia at…

  • Læreren har sagt at…

  • Vi har alltid trodd at…

  • Regjeringen sier at…

  • Alle sier at…

  • Gud sier at…

Brannfakler:

  • I vitenskapen gjør man dette hele tida, f.eks. ved articleReference, og man skal gjøre det hele tida.

  • Dette er helt nødvendig for å overleve.

  • Evolusjonen tvinger oss til dette.

  • Radikal konstruktivisme baserer seg på sett og vis på at man skal gjøre dette — i den grad det lønner seg.

  • Alle andre i verden gjør dette hele tida — det er bare i Norge vi tenker fritt.

Henvise til autoriteter#

Dette blir selvfølgelig ikke regnet som fullgod argumentasjon. Likevel er det nyttig.

Representasjoner#

Algoritmer#

Vise elever at referanse til autoriteter ikke holder#

Anbefaling:

Aspekt#

Læring#