Objekt#
Forutsetninger og læringsmål#
Det følgende er relevant for MA302, men bare i kanten av MA101 og MA102.
Introduksjon#
Objektene er alt vi snakker om, f.eks. tall og uttrykk.
Noen objekter er konkrete tall (f.eks. 2 eller 1.618). Andre er generelle (f.eks. x + 2). Objekt kan også være mye annet rart — egentlig alt vi snakker om.
Matematiske objekt blir omhandlet i aritmetikken og i algebraen.
Eksempler#
Heltall, relle tall
Uttrykk: 2 + 3, 2×3
Generelle uttrykk: \(2 + x\), \(a + b^2\), \(f(x)\)
Tallrekker / vektorer
Mengder
Aritmetiske strukturer: Ringer, grupper
I programmeringsspråk: Alle slags verdier
Utenfor matematikken: “alt mulig”: Planeter, elever, …
Representasjoner#
Må representeres. Bør representeres grafisk.
De viktigste representasjonene er:
Småstein / fliser, se f.eks. multiplikasjon
Tall-linje / koordinatsystem
Algoritmer#
Aspekt av variable#
En variabel er som et generelt objekt. Det kan forståes som [Küchemann, 1978]
Et ukjent tall
Et hvilket som helst tall
Mengden av alle muligheter.
Se også om aspekter av variable.