Denne eBoka er resultatet av et delprosjekt under Innovative læremidler, som er et av satsningsområdene på NLA høgskolen. eBoka blir brukt i et undervisningsopplegg som går over flere uker. I hver økt får studentene får en kort felles introduksjon før de jobber med oppgavene i selvvalgte grupper. Hver økt avsluttes med en kort oppsummering.
Under hver deloppgave finner du en video som forteller noe om hvordan deloppgaven kan løses. Du velger selv hvordan du bruker disse videoene:
Det er et mål at du etter hvert skal klare å løse oppgavene på egen hånd og bli mindre avhengig av videoene. Uansett hvordan du bruker videoene, er det viktig at du lager et skriftlig løsningsforslag til hver eneste deloppgave. Løsningsforslaget bør ha den samme type kvaliteten som den man forventer i forbindelse med eksamen. Husk at du må lese oppgaveteksten nøye før du ser på videoene. Hvis du synes at det snakkes for langsomt på videoene, kan du endre avspillingshastigeten ved å trykke på tannhjulet til høyre under videoene.
Noen elever bygger tårn med terninger, det vil si at de setter terninger oppå hverandre som vist på bildet nederst. Du skal finne antall terningsider som er synlige når du «går rundt» et slikt tårn.
For eksempel: I et «tårn» med én terning kan du se fem forskjellige terningsider når du går rundt tårnet.
I et tårn med to terninger kan du se ni forskjellige terningsider når du går rundt tårnet.
Under er det tegnet tre figurer som representerer stoltallene \(S_1\), \(S_2\) og \(S_3\). Antallet prikker i figur \(1\) kaller vi for \(S_1\) (stoltall nummer \(1\) ), antallet prikker i figur \(2\) kaller vi \(S_2\) (stoltall nummer \(2\) ) og så videre.
Klassen din arbeider med denne oppgaven. De kommer frem til to ulike formler for stoltall nummer \(n\). $$ S_n=2n+(n+1) $$ $$ S_n=2(n+1)+n-1 $$
Målet med denne oppgaven er å lage en formel for det \( n \)’te trekanttallet, \( T_n \).
Under er det tegnet tre figurer som representerer rektangeltallene \( R_1 \), \( R_2 \) og \( R_3 \). Antallet prikker i figur \(1\) kaller vi for \( R_1 \) (rektangeltall nummer \(1\) ), antallet prikker i figur \(2\) kaller vi \( R_2 \) (rektangeltall nummer \(2\) ) og så videre.Nedenfor ser du figurer med de tre første trekantene i en følge av formlike trekanter. Alle de små trekantene er kongruente (har samme form og størrelse).
Figur nr. | Ant. små trekanter |
---|---|
\(1\) | \(1\) |
\(2\) | |
\(3\) | |
\(n\) |
\(7\) | \(13\) |
\(9\) | \(15\) |
\(3\) | \(9\) |
\(5\) | \(11\) |
\(n\) | |
i) Fyll ut rutenett 3, slik at det følger samme mønster som rutenett 1 og 2.
Differansen mellom produktene av diagonalene i rutenett 1 kan regnes ut slik:
$$9 \cdot 13−7 \cdot 15=12.$$
ii) Vis ved regning at du får samme differanse mellom produktene for henholdsvis rutenett 2 og 3 også.
Følgende kompetansemål etter 8. trinn er formulert i LK20: «Mål for opplæringa er at eleven skal kunne representere funksjonar på ulike måtar og vise samanhengar mellom representasjonane».
Tabellen nedenfor viser hvilke mulige overganger som fins ved å kombinere en av radene med en av kolonnene ved å gå fra en representasjon til en annen for eksempel fra en tabell til en graf (se krysset).
Situasjon | Tabell | Graf | Funksjonsutrykk (formel) |
|
---|---|---|---|---|
Situasjon | ||||
Tabell | ||||
Graf | X | |||
Funksjonsutrykk |
Gitt følgende graf:
En elev påstår følgende om grafen over: «Da vi lærte om proporsjonale størrelser så fikk vi også en rett linje da vi tegnet grafen. Da er vel også nå \(x\) og \(y\) proporsjonale…?»
Utsagn 1 | Utsagn 2 | Utsagn 3 |
---|---|---|
Sammenhengen mellom to proporsjonale størrelser kan uttrykkes ved hjelp av en lineær funksjon. | For alle tall \(a\) og \(b\) ligger punktene \( (a,b) \) og \( (-a,-b) \) symmetrisk om origo i et koordinatsystem. | Grafen til funksjonen \(y= \frac{1}{2} x+3\) går gjennom 1., 2. og 4. kvadrant. |
Noen elever blir bedt om å finne tallet slik at likheten i følgende oppgave er sann
$$ 9 \ – 3 = \square + 4. $$Kari har hatt en innføringstime om det å løse likninger, og hun gav elevene følgende oppgave: $$10 − \square = 12 − 7$$ Hun ba elevene om å avgjøre hvilket tall som passer i den tomme boksen for å gjøre likheten sann. Alle elevene fant det riktige svaret, \(5\), men de brukte ulike strategier.
En elev har løst to likninger slik:
Likning 1:
Likning 2:
En lærer ber elevene løse likningen \(−5x + 8 = 13x − 10\). Læreren observerer at elevene bruker ulike strategier. Avgjør for hver av de fire strategiene i) – iv) nedenfor om den er riktig eller feil. Begrunn svaret ditt ved å beskrive hva eleven i hvert tilfelle gjør riktig eller feil.
I elevenes arbeid med likningsløsning kan det, i tillegg til formell løsningsstrategi, være praktisk å kunne bruke uformelle løsningsstrategier. I LK20 står det at elevene etter 5. trinn skal kunne løse likninger gjennom logiske resonnement, og at de etter 7. trinn skal kunne bruke ulike strategier for å løse lineære likninger.
Innenfor algebra skal elevene på ungdomstrinnet arbeide med den første kvadratsetningen.
Vis den første kvadratsetningen på tre måter: geometrisk (generelt tilfelle), med tall, og med variabler.
Vis hvordan du kan finne tallet ved hjelp av
i) en illustrasjon eller konkretisering
ii) en algebraisk representasjon
Tenk på et tall, multipliser tallet med \(2\), legg til \(4\) og del svaret ditt på \(2\). Multipliser tallet du nå har med \(3\). Trekk fra det dobbelte av tallet du opprinnelig valgte, og trekk fra \(6\).
I en matematikktime om ligninger, ber læreren elevene løse ligningen $$ 4(5x-11)=16.$$ Når han går rundt i klassen og studerer elevenes arbeid, oppdager han at de benytter ulike strategier.
i) Hvilke feil gjør Emma i utregningen?
ii) Hvordan vil du forklare Emma feilene hun gjør?
En elev løste ulikheten \(2(x − 3) < −1 \) på følgende måte:
Påpek hvor eleven gjorde feil, og begrunn hvorfor det er feil.
Noen elever diskuterer hvilket av uttrykkene \( (t + 3) \) og \( (5 + t) \) som er størst. Nedenfor er det fire påstander fra elever. Begrunn for hver påstand om den er riktig eller feil.
Trine: Det kommer an på hva \(t\) er, om \(t\) er en brøk eller et negativt tall.
Nils: \( (5 + t) \) er størst bare når \(t\) er positiv.
Kristina: \( (5 + t) \) er alltid størst.
Mike: Dersom \(t\) er \(10\) i \( (t + 3) \) og \(t\) er \(2\) i \( (5 + t) \), så er \( (t + 3) \) størst.
Elever på 8. trinn fikk følgende oppgave
Eleven Ola arbeider med forenkling av algebraiske uttrykk. I forenklingsprosessen skriver han at \(5a + 3b\) er lik \(8ab\). Læreren ber Ola beskrive hvordan han resonnerer, og Ola sier: «Jeg tenker at \(a\) står for appelsiner og \(b\) står for bananer, og når vi legger dem sammen får vi åtte frukter».
En elev fikk som oppgave å forkorte brøken \( \frac{4x-16}{x^2-16} \). Her er elevens løsning:
En lærer observerer at elevene virker trygge når de bruker standardteknikker til å tegne grafen til lineære likninger, og når de løser likningssystem som består av to likninger med to ukjente. Læreren tror likevel at elevene bruker teknikkene rutinemessig ved å enten tenke algebraisk eller geometrisk, og at de ikke mestrer å veksle mellom disse to representasjonene. Læreren vil derfor gi elevene en oppgave der de må tenke både algebraisk og geometrisk.
Avgjør hvilken av de fire oppgavene i) – iv) nedenfor som er best egnet for lærerens formål. Begrunn svaret ditt ved å beskrive hva som gjør at hver av oppgavene er egnet eller ikke. (Du skal ikke selv løse oppgavene).
i) Beskriv med egne ord hvordan du kan bestemme skjæringspunktet når du har gitt likningene til to linjer.
ii) Finn skjæringspunktet mellom følgende to linjer, og tegn grafene:
$$𝑦 = 2𝑥 + 3 $$
$$𝑦 = 2𝑥 − 7 $$
iii) Studer de to lineære funksjonene nedenfor, hvor \(a\) og \(b\) er negative tall:
$$\begin{align} y & = 𝑥 + 3 \\ y & = 𝑎𝑥 + 𝑏\end{align}$$
Hva kan du si om skjæringspunktet mellom grafene til de to funksjonene?
iv) Bruk det du har lært om å løse likninger med to ukjente til å løse følgende likningssystem av tre likninger, og forklar hva løsningen betyr:
$$𝑥 + 4𝑦 + 𝑧 = 0 $$
$$𝑥 − 4𝑦 + 2𝑧 = 3 $$
$$𝑥= 4𝑦 + 𝑧$$